ANNONS
Annons

värdera en bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
För att värdera en bild gentemot en köpare behöver man ofta bra argument som amatörfotograf. "Din bild är väl billigare än proffsens"

Hur är det för er som livnär er på fotograferandet? behöver ni ofta stå till svars för era priser på bilder? Att folk prutar på saker i största allmänhet är ju en sak men prutas det ofta på bilder eller accepteras prisnivåerna?

Ni som säljer bilder regelbundet avstår ni ofta från en försäljning av den anledningen att ni tycker priset dumpas för mycket ... eller säljer ni ändå?

Ola Rockberg skrev:
För att värdera en bild gentemot en köpare behöver man ofta bra argument som amatörfotograf. "Din bild är väl billigare än proffsens"

Hur är det för er som livnär er på fotograferandet? behöver ni ofta stå till svars för era priser på bilder? Att folk prutar på saker i största allmänhet är ju en sak men prutas det ofta på bilder eller accepteras prisnivåerna?

Ni som säljer bilder regelbundet avstår ni ofta från en försäljning av den anledningen att ni tycker priset dumpas för mycket ... eller säljer ni ändå?

Javisst, prutandet ar standard. Jag satter ett pris dar jag raknar med nastan 50% prutman, men sager stopp nar kunden vill betala sa lite att jag tjanar obetydligt utover mina utgifter. Och ja, det innebar att jag sagt nej till jobb. (Att kunden vid mitt Nej da ofta andrar sig och plotsligt "har" pengar, det ar en annan sak..)

Sen finns det givetvis tillfallen da man nastan kan salja sig gratis, om det ar t.ex. en tidning man verkligen vill bli publicerad i, eller ett foretag man vill ligga bra till hos i framtiden. Galler dock att man klargor att FOR DEN HAR GANGEN kan ni fa den gratis/billigt, som en engangsgrej. Annars ligger man risigt till nar de kommer tillbaka och vill ha fler gratisbilder.

Lina: Kan en tekniskt dåligt bild säljas till samma pris som en tekniskt bra bild? Värderar kunder tekniskt bra bilder mer än estetiskt tilltalande bilder? Går det att svara generellt på detta? (Kanske beror på typ av kund och bild!)

Du kan salja en dalig bild hur dyrt som helst, det beror alltid pa om det finns nagon som ar beredd att betala dyrt for den. Ar du en duktig saljare kan du salja vilket skit som helst, som bekant.

Men jag misstanker att du letar ett annat svar. Om vi sager sahar, nya frilansare brukar lagga sig lite under prislistornas priser, eftersom de inte riktigt kanner sig redo att konkurrera med de yrkesfotografer prislistorna baserar sig pa. A andra sidan ar kunderna sallan desamma for proffs och "grona" fotografer, sa kan du fa dina kunder att betala prislistepriser sa gor det.

Eftersom jag är en glad amatör och upptäcker nya saker med mina bilder varje gång jag fotar eller grejar i datorn är jag lyckligt ovetandes om de brister jag har. Att det är många förstår jag men jag vet inte riktigt vilka ...!

Jag har sålt några bilder under året och det är som du säger. Jag säljer inte till "proffsköpare" så mina köpare kanske är på samma nivå som mig vad gäller kunskap om de tekniska detaljerna och då är de ju också lyckligt ovetandes ... och mår även de följdaktligen bra av affären!

Håller på med ett projekt för tillfället som förhoppningsvis innebär försäljning av 5-8 bilder och här har jag signalerat att jag inte prutar vilket innebar att köparen först ryggade men sedan minskade antalet bilder istället ... om jag nu får grejen såld.

Har du upplevt att du hamnar på olika priser för olika kunder? Jag har sålt till ett par kunder och min prislista haltar, kan man säga :)

Oftast har man ju inte en fast prislista. Klart att man kan variera priserna beroende på kund som med vilka andra anbud som helst.

Jag håller med Lina om att en bild är svår att värdera utifrån bilden som sådan. Det är ofta mer intressant hur mycket kunden är beredd att betala.

I vissa situationer tycker jag dock fast prislista kan vara bra, och det är av precis samma anledning som att man vill att matbutikerna ska skriva priset på hyllorna, resturangerna priser på menyerna eller taxibilarna priser i vindrutan. Det underlättar för kunden att jämföra och minskar risken för kunden att han blir blåst.

I icke standardsituationer lämnar man lämpligen anbud, Pecis som en snickare eller konstnär. Jaha, ska man alltid försöka klämma kunden på så mycket han kan tänkas betala?

Själv tycker jag att man inte ska sälja sig för billigt. Samtidigt tycker jag det är fel att ta lika eller mera betalt än en mycket duktig proffsfotograf om jag vet med mig själv att det jag levererar bara är ca hälften så bra. Då tycker jag man utnyttja kundens okunskap inom ämnet. Jag tror inte någon här skulle tycka att det var ok om de köpte ett hus, men månaden senare fick reda på att huset var värt 30% mindre än vad de trodde bara för att de inte hade tillräckligt med kunskap i byggteknik och fastighetsvärdering.

Vill du veta hur duktig du är, d v s hur mycket du bör ta betalt i förhållande till en proffsfotograf. Tja varför inte lägga upp några "uppdragsbilder" som du har tagit, ställa en fråga i en tråd, -"hur bra tycker ni att dessa bilder är. Vad kan jag ta betalt för dem, lite, half-, mycket, fullt pris?" Då kan du någ få några bra svar.... kanske... :)
Lycka till med fotograferandet och säljandet.
MVH, Niclas Vestman

Tack för inlägget Niclas!
Det är lite intressant att höra olika människors uppfattning kring värdering av bilder. Jag är inte ute efter exakta svar just nu och förstår att det är nästan omöjligt att hitta den perfelkta mallen vad gäller försäljning av bilder.

Jag har läst mängder av inlägg om prissättning, försäljning, ge bort bilder mm och egentligen har väldigt många av dessa debattörer rätt i sin sak med tanke på att det hela är oerhört person- och situationsrelaterat.

Även om det inte går att komma fram till ett alldeses perfakt svar som passar alla så tycker jag det är intressant att diskutera och höra olika personers uppfattningar i denna fråga. Det är just sådant här man lär sig mer av.

Jag gav bort en bild på 80 Mb häromdan till en kollega på jobbet utan att han ens bad om det. Jag hade gjort en panoramabild av ungefär tio bilder och fått med en by där han föddes så han kunde en massa saker om stället och därför kändes det roligt att ge bort bilden. Han blev mycket nöjd och jag är säker på att jag kunnat ta betalt för den utan att skämmas, men just då kändes det bättre att ge bort den.

Vore intressant att höra fler exempel på hur ni värderar bilder, ger bort eller säljer till "konstiga" priser!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar