Annons

värde på manuell 2x tele adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

lyfalix

Aktiv medlem
hittade en tele adapter/omvandlare/förlängare eller vad det nu heter, i en antikbod i stan. Den föränger i alla fall bränvidden 2x (det står 2x på den).

Den är helt manuell och ser gansk sliten ut till det yttre, men linserna och nerbländningen ser ut att funka som det ska.

Vad är det värt och hur vanligt är det att man får tag i en om jag hoppar denna?

Den var omärkt, och när jag bad om ett pris så sa han 200sek, men som vanligt när man är där så är det alltid diskuterbart med bullar.

är det värt 200sek på marknaden eller är det ett över pris, vart är rikt priset på en nyare med af och automatiken?

hittade en tele adapter/omvandlare/förlängare eller vad det nu heter, i en antikbod i stan. Den föränger i alla fall bränvidden 2x (det står 2x på den).

Den är helt manuell och ser gansk sliten ut till det yttre, men linserna och nerbländningen ser ut att funka som det ska.

Vad är det värt och hur vanligt är det att man får tag i en om jag hoppar denna?

Den var omärkt, och när jag bad om ett pris så sa han 200sek, men som vanligt när man är där så är det alltid diskuterbart med bullar.

är det värt 200sek på marknaden eller är det ett över pris, vart är rikt priset på en nyare med af och automatiken?

200 är naturligtvis billigt för en telekonverter, men om den inte passar din kamera så är det ju 200 bortkastade kronor. Ta med kamera och objektiv och testa den före köp. Det är tråkigt med en konverter som suddar till bilderna och med en 2x så är den risken rätt stor om det inte är högsta optiska kvalitet. Skulle föreslå att du endast håller dig till märkesvaror.

Frågan är lite som "hur långt är ett snöre"?
Du kan hitta sprillans nya budgetkonvertrar för 500:- och märkeskonvertar för >5000:-

Vad är det för modell och märke på den?!

Jag skulle personligen tveka lite att köpa en gammal "no name" men det är ju jag det ;)
(har köpt alldeles för många "fynd" som bara ligger i lådorna för att de varit så dåliga)

Marknadens pris är ju i slutänden vad Du är beredd att betala för den.

/Peter

det är en pentax orginal, så kvaliteten tvekar jag inte på. har provat den på min kamera när jag var ner dit, doch med ett 35mm som satt på då. hur menar ni suddar till bilden?

det är en pentax orginal, så kvaliteten tvekar jag inte på. har provat den på min kamera när jag var ner dit, doch med ett 35mm som satt på då. hur menar ni suddar till bilden?

Alla konvertrar skapar mer eller mindre oskärpa. Det är inbyggt i principen för hur de fungerar.
Att testa med ett 35 mm ger knappast någon ledning eftersom du vill använda den till brännvidder över 100 mm och först och främst längre telen. Så ta med ditt längsta tele och testa den. Ta några bilder utanför dörren med och utan konverter på samma motiv och gå hem och titta på skärpan. Är du nöjd så är det ju ett kap säkert. Konvertrar brukar kosta några tusenlappar. Tänk bara på att en del äldre konvertrar kanske inte passar med nyare objektiv. du förlorar väl först och främst autofokus, men vissa konvertrar kan skada objektivet eller helt enkelt inte passa.

jo, att testa med något av mina längre objektiv har jag redan kommit fram till. Tack för informationen i allafall. ska ta detta i åtanke och hoppas jag kommer hem med en trevlig förlängare imorgon då =)

köpte den och måste säga att jag är nöjd. Ser ingen störe skärpe förlust på mitt 200mm. Så nu ska jag ut och fota fåglar, eller grannen =)

hehe, ja det är klart att skärpan gick ner sig. Men det är ett tokina 70-210 med betydande mögel i sig, så om man sätter gränsen lågt så blir det inte mycket sämre, men vist det blir sämre ;)

Hur många bländarsteg brukar en x2 konverter ge btw? så med kan räkna på det med äldre kameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar