ANNONS
Annons

Värde i mörkerrumsutrustning ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Toper

Avslutat medlemskap
Hallå...

Har en Durst C35 och en Leitz Valoy. Har använt Durst apparaten för ca: 15 år sedan, sen har det bara ståt och samlat damm.

Är det något värde i dessa gamla apparater eller är det bara att välta ned i återvinningcentralens container ???

Alla kör väl digitalt nu mera, själv äger jag inte ens en analog kamera längre.....

Om det nu skulle vara något värde i det, vad skulle man kunna få för dom + baljor, mörkerrumslampa, filmframkallningdosa, mm i en anonns på blocket t.ex. ???

/Tomas...

Bilagor

• foto.jpg
    foto.jpg
    20.9 KB · Visningar: 1,042
"Alla kör väl digitalt nu mera,"

Inte av de fotografer som jag känner till, amatörer kanske.

"själv äger jag inte ens en analog kamera längre....."

Har du mera såna här intressant information att berätta?!

Re: Re: Värde i mörkerrumsutrustning ?

anonymous skrev:
"Alla kör väl digitalt nu mera,"

Inte av de fotografer som jag känner till, amatörer kanske.

"själv äger jag inte ens en analog kamera längre....."

Har du mera såna här intressant information att berätta?!

Grattis frank, du har precis vunnit SM i trevlighet!

Re: Re: Re: Värde i mörkerrumsutrustning ?

Eveningstar skrev:
Grattis frank, du har precis vunnit SM i trevlighet!

jag tror det också samt att jag skaffar nya vänner varje dag eller hur .-) men jag kunde bara inte stoppa mina fingrar.

Ibland blomstrar uppriktigheten upp och måste bara säga vad jag tycker.

Stone me if you like, I'm not the one who is going down.

Va då? Tyckte du att det var intressant eller den uttalande som alla kör digital stämmer i verkligheten?

För några år sedan köpte jag av en kollega ett hyfsat komplett mörkrum, med skålar, förstoringapparat (med tidur) och framkallningstrumma, inklusive kemi och papper. För det gav jag 1500:-, vilket är ett pris jag även idag maximalt skulle betala för att prova på och leka.

För den som är spekulant idag finns goda möjligheter att hjälpa till med städning genom att hämta mörkrumsutrustning som står undanställda. Att framkalla själv har varit näst intill en folkrörelse, men den elektoniska eran som började 1992 har blivit ett paragimskifte. Det är för den stora massan enklare att göra det arbete som gjordes i mörkrummet med hjälp av en dator i stället och låta en framkallningsmaskin på ett fotolabb franmställa bilderna.

Beroende på vilken optik som tillhör, kan värdet variera. Vilka optiker sitter på? Ofta köps sådana här gamla apparater endast för optikens skull då det finns en ganska stor marknad begagnade och mera avancerade/mångsidiga apparater att få tag på i idag till spottstyverpriser. Är optiken inte något speciellt är det inte mycket värde i apparaterna, som jag kan se.

Dock kanske man ska vara lite försiktig att uttala sig om framtida värde. Att de flesta idag ser på mörkrumsarbete som något förlegat och tillhörande en svunnen tid betyder inte att det om ett tag kan bli mera intressant. Datorn och digitalfotografin har erbjudit nya möjligheter som bara har ca knappt 10 år på nacken som alle mans tillgång och reell möjlighet. Så varför skulle inte mörkrumsarbetet åter kunna bli något som många vill lära sig och ha möjlighet paraktisera, trots att det kanske tar längre tid? Svartvitt är då det man främst tänker på eftersom just den svartvita mörkrumsbilden är så speciell vad gäller känslan i resultatet. Det kan mycket väl komma nya moden och trender (men där får jag säkert mothugg från datorförespråkare) som gör att mörkrumsapparater kan komma till heders igen, även bland fotofolk i allmänhet. Så istället för att slänga apparaterna eller sälja dom för ett par hundralappar styck kanske du kan ställa undan dom några år (om du har plats). Men som sagt, det finns massor av modernare och mångsidigare apparater än dessa som står oanvända idag, så värdet kanske ändå inte blir högre om det skulle komma en mörkrumstrend i framtiden?

Tack för svaren, då vet jag lite mer. Det för bli en annons på Blocket.se. Så får vi se om det går att sälja.

Till Frank:

Om du tycker att en del av mitt inlägg inte till för något intressant till forumet, så vad gör då ditt ???

Är det daxs att införa alkolås på forumet ???

/Tomas...

Toper skrev:
Tack för svaren, då vet jag lite mer. Det för bli en annons på Blocket.se. Så får vi se om det går att sälja.

Till Frank:

Om du tycker att en del av mitt inlägg inte till för något intressant till forumet, så vad gör då ditt ???

Är det daxs att införa alkolås på forumet ???

/Tomas...

Slow down!!!

Först, du kommer in och gör reklam för dina grejor och tala om för folk att du kommer att sätta upp den på blocket. Sen tala om för oss att du inte ens har en analog kamera! Mycket intressant inlägg i en analog forum!!!!!
Who really cares?
Och inte mer med det nu ska du införa alkolås?!?!? på forumet.

Har du hört talas om "the freedom of speach"????

Pssst!

Innan du ens försöker svara (för att jag vet vad är det du skulle säga) vill bara tala om för dig att du skulle ha lagt ut grejorna i Tradera för en krona och vänta på vad marknaden är villig att betala. Då hade du varken behövt att säga att "alla kör digitalt" eller att "Du äger inte ens en analog kamera" i forumet för analog fotografi.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar