Annons

Värde i förstorings-apparater?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fplanet

Aktiv medlem
Jag har en vän som arbetar på en skola som har en hel drös med förstorings-apparater ståendes på vinden som dem vill bli av med eftersom det inte längre ingår i undervisningen. Han vände sig till mig eftersom jag fotar analogt, men jag framkallar bara och scannar av. Är det någon här som vet om det är bra grejer, vad dem är värda, om det finns någon andrahands-marknad osv?

Det är följande grejer.
LPL Color C7700 1st
LPL B&W C7700 Pro 6st
LPL VC 6700 1st
Meopta Axomat 4 2st
Philips (okänd modell) 1st

Jag har en vän som arbetar på en skola som har en hel drös med förstorings-apparater ståendes på vinden som dem vill bli av med eftersom det inte längre ingår i undervisningen. Han vände sig till mig eftersom jag fotar analogt, men jag framkallar bara och scannar av. Är det någon här som vet om det är bra grejer, vad dem är värda, om det finns någon andrahands-marknad osv?

Det är följande grejer.
LPL Color C7700 1st
LPL B&W C7700 Pro 6st
LPL VC 6700 1st
Meopta Axomat 4 2st

Jag har själv två olika LPL - en mindre färg/sv och en stor proffs.. Photax i Nybro säljer dessa och är även generalagent för detta märke i Sverige.
Jag har haft dessa i många år och det är en robust konstruktion, lätt att få reservdelar till om det behövs. Själv köper jag bara lampor till mina. Om du går in på deras hemsida och letar dig till mörkrum så finns några av dom modeller du skrivit om. Andrahands värdet kan jag inte svara på. Men skulle jag köpa idag så skulle jag inte tveka på att köpa en LPL. Objektiv är också ett viktig sak, du har även här info hos Photax om detta.
Som sagt så är ju skick alltid avgörande. Har man underhållit dessa ?
Varför inte passa på och ordna med ett mörkrum om du nu fotograferar analogt. Det är lite som "från ax till limpa". Jag har skrivit om det tidigare: lite bra musik och arbetet i mörkrummet, vad härligare än det !

Värdet är idag endast symboliskt.
Säg en 500 hundring till röda korset? Förutsatt OM den är komplett med timer o allt.
Det svåra är att hitta ngn som vill husera apparaten

Jag har inte en susning om värdet eller efterfrågan på de apparater du nämner. Men. Jag vet att man inom macrofotografering ibland använder optik från förstoringsapparater eftersom dessa objektiv är knivskarpa på korta avstånd (varierar naturligtvis men i generell mening).

Med diverse tricks och knep monterar man dessa på kamerahuset och får då en riktigt bra macrorigg.

Jag är inte expert på ämnet men några googlingar på lämpliga begrepp kanske kan säga något om intresset.

Raderat Off Topic. Detta är inte en tråd om analogt vs. digitalt, så vänligen respektera detta.

/Mod

Det är följande grejer.
LPL Color C7700 1st
LPL B&W C7700 Pro 6st
LPL VC 6700 1st
Meopta Axomat 4 2st

Du har fått olika svar på din fråga om värdet. Jag skulle ringa Photax och höra när det gäller LPL. Ser man på det som säljs idag på detta forum så ligger priserna tydligen lite högre än vad som antytts tidigare.
Utomland är det helt klart större efterfrågan på analogt än i Sverige. Så varför inte ha lite "is i magen" och kör inte dessa till "återviningen". Och som sagt var det inte för det att jag faktiskt har ett modernt fotolabb med allt vad en "analognörd" som mig kan önska sig så skulle jag köpt en av LPL´arna.

Det man kan säga idag också är att när den digitala boomen kom för några år sedan så såldes en del apparater i början o sedan skänktes de bort. Det fanns ingen marknad kvar. Dessutom så kunde "kunden" välja bra kvalitétsprylar för spottstyvrar.
I dag är inte dessa erbjudanden inte lika vanliga, de flesta har redan skänkts.
Det mesta som var skräp har försvunnit från marknaden.
LPLs 7xxx apparater är bra.

Sen att påstå att det är en analogt VS digitalt är lite konstigt.
Jag har aldrig begripit mig på de som plåtar analogt o sedan printar digitalt. Förutom när förutsättningarna kräver analog utrustning.
Det är ju mörkrumsjobbet som är kul. Man missar liksom det roliga. Tyvärr har jag lite för lite tid för det idag.

Mörkrumsutrustning f småbild

Jag har en hel del analog mörkrumsutrustning sedan 70-talet nerpackad på vinden - t ex Durst 24x36 förstoringsapparat, Paterson-dosa, avmaskningsram, 24x30 cm framk skålar, Rodinal mm mm

Jag har funderat på att sätta ihop en specificerad annons och sälja prylarna billigt (nåra hundra spänn??)...Kan det vara av nåt intresse på marknaden eller är det bara att köra iväg som skräp till återvinningen?

Med vänlig hälsning
/B

Jag har en hel del analog mörkrumsutrustning sedan 70-talet nerpackad på vinden - t ex Durst 24x36 förstoringsapparat, Paterson-dosa, avmaskningsram, 24x30 cm framk skålar, Rodinal mm mm

Jag har funderat på att sätta ihop en specificerad annons och sälja prylarna billigt (nåra hundra spänn??)...Kan det vara av nåt intresse på marknaden eller är det bara att köra iväg som skräp till återvinningen?

Med vänlig hälsning
/B

Det verkar helt klart finnas köpare, men som tidigare sagts i tråden rör det sig intet om stora summor.

Med vänlig hälsning
/B

Hej!
Mitt råd se över och testa att det hela går att använda. Tradera är ju en väg att sälja.
Men om du menar att du har kemi från 70-talet så är det nog bättre att den få komma till någon miljöstation.
Fotopapper är också lite "trixit" om det inte har varit frysförvarat , då är det nog slut.
Följer man olika forum utanför fotosidan, så har det blivit ett ökat intresse för analogt. Om det slagit igenom på mörkrumssidan är svårt att bedöma.

Det är följande grejer.
LPL Color C7700 1st
LPL B&W C7700 Pro 6st
LPL VC 6700 1st
Meopta Axomat 4 2st

Sätt in annonser på Blocket och fotosidan. Avvakta några veckor så lär svaret komma. Det kan vara värt besväret annars om det inte nappar så finns återvinningen kvar.

Tackar dig för svar, Rolf!

Men om du menar att du har kemi från 70-talet så är det nog bättre att den få komma till någon miljöstation.

Haha! Jag skrev ju "Rodinal" bara för att jag plötsligt kom i håg att jag soppade Tri-X i Rodinal i Paterson-dosa vid nåt tillfälle - med suveränt resultat, och använde en injektionsspruta tror jag för den mkt vanskliga doseringen..och nej, jag har ju varken vätskor eller fotopapper kvar från den tiden, bara "hårdvara" så jag ska nog inventera och sammanställa en lista över vad jag har inför en annons här på FS.

Jag har inga stora förhoppningar om bra betalt, utan vill bli av med prylarna med minsta möjliga besvär ("hämt-pris för hela paketet?) och sen får jag se... Rätt spekulant, t ex en ung vetgirig analogi-fotonovis kan nog kanske räkna med att få göra en förmånlig affär...

Med vänlig hälsning
/B

Haha! Jag skrev ju "Rodinal" bara för att jag plötsligt kom i håg att jag soppade Tri-X i Rodinal i Paterson-dosa vid nåt tillfälle - med suveränt resultat, och använde en injektionsspruta tror jag för den mkt vanskliga doseringen..och nej, jag har ju varken vätskor eller fotopapper kvar från den tiden, bara "hårdvara" så jag ska nog inventera och sammanställa en lista över vad jag har inför en annons här på FS.

Jag har inga stora förhoppningar om bra betalt, utan vill bli av med prylarna med minsta möjliga besvär ("hämt-pris för hela paketet?) och sen får jag se... Rätt spekulant, t ex en ung vetgirig analogi-fotonovis kan nog kanske räkna med att få göra en förmånlig affär...

Med vänlig hälsning
/B

Hej Börje!
Ser att du har en "analogkarriär" bakom dig. Så min fråga blir: kliar det inte i den analoga mörkrumstarmen ibland. Själv är jag "skadad" sedan 1960-talet och det går liksom inte ur. Mörkrummet med bra musik och ljuset som släcks när det skall och se bilden komma fram. För mig är det som vacker poesi. Har förmånen att ha ett mörkrum som står där och är redo när helst jag vill använda det. Vad tiden "flyger" iväg i det som är så avkopplande.
Att du inte menade kemi förstod jag nog, du är kunnig nog för det.

Har LPL Color C7700 1/4" fäste för systemkameror, alltså att ta bort färghuvudet och sätta på en kamera?
Har för mig att det går på Durst 601 eller 605.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar