Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värde av Skatteavdrag för företagare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Pentaxman

Avslutat medlemskap
Jag har shoppat runt och prutat som vanligt, sist fick jag svettas en hel del i en butik för en tusenlapp. Men glömde i hastigheten vad det är värt då det tas på firman. Man slipper betala skatt och sociala avgifter på en hög inkomst, är det 70% så en tusenlapp blir värd 300 om man prutar?

Det beror på hur hög inkomstskatt du brukar betala. Att köpa prylar för 1000 kr (ink moms) motsvarar 600 kr i lön. Om du tjänar så mycket att du betalar statlig skatt (dvs över 34000 kr i månaden) så innebär det att du får behålla 300 kr. De flesta får dock behålla lite mer.

Senast ändrad:
Det beror på hur hög inkomstskatt du brukar betala. Att köpa prylar för 1000 kr (ink moms) motsvarar 600 kr i lön. Om du tjänar så mycket att du betalar statlig skatt (dvs över 34000 kr i månaden) så innebär det att du får behålla 300 kr. De flesta får dock behålla lite mer.

Ja företagare får betala sociala avgifter och just nu drar hon in c.a 100.00 per månad. För en företagare kan det bli totalt runt 70% utan någon moms.

Men jag är trött och håller på att bli förkyld, så jag har inte tänkt färdigt utsövd på detta. Om jag köper något för en tusing får vi 700 i avdrag och betalar 300 själva. Det jag har svaret på efter nattvaket är antagligen vad man tjänar på att pruta ner något med en tusenlapp, om det är lönt.

Ja företagare får betala sociala avgifter och just nu drar hon in c.a 100.00 per månad. För en företagare kan det bli totalt runt 70% utan någon moms.
Nja, 70 procent utan att man räknar in momsen är det nog svårt att komma upp i. Möjligen går det om man bor i en extrem högskattekommun och högsta möjliga marginaleffekt.

Normalt kan man som företagare räkna med att varje tusenlapp i intäkt (utan moms) ger lite mindre än hälften i handen, skattat och klart.

Om man, som i ditt aktuella fall, räknar med moms och hög marginaleffekt så stämmer det ganska bra att prylen som kostar 1000 kr i butiken egentligen bara "kostar" 300 kr i utebliven nettolön.

Likviditetsmässigt så har du en tusenlapp mer i kassan nu än du skulle haft annars. Kan aldrig vara fel. Pruta på!

Om priset är med moms blir det ungefär så ja (300 mindre i fickan) men det är ju inte självklart att du tar ut pengen som inkomst. Om du prutar 1000kr kan du ju köpa för 1000kr till i butiken. Knasigt hur oerhört subvensionerat konsumtion/investering är för företag jämfört med privatpersoner. Hur kunde det bli så?
Det är ju verkligen ett system som uppmuntrar till fusk.

Knasigt hur oerhört subvensionerat konsumtion/investering är för företag jämfört med privatpersoner. Hur kunde det bli så?
Det är ju verkligen ett system som uppmuntrar till fusk.

Jag skulle inte kalla det subvention!

Det är ju en konsekvens av hög beskattning i form av arbetsgivaravgift och inkomstskatt.

Eller tycker du att företag inte skulle ha full avdragsrätt för sina kostnader och investeringar??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar