Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värde AF Nikkor 28-105 f/3.5-4.5

Produkter
(logga in för att koppla)

Sweedie

Medlem
Hej.

Jag lade ut en annons för ett tag sedan på en AF Nikkor 28-105 f/3.5-4.5. Ingen har hört av sig och jag undrar om jag satte ut det för dyrt?
Jag satte 2100:- i annonsen, objektivet är i mycket fint skick typ A- eller något. Inga repor eller hack, ringarna går smidigt etc. Linserna är såklart felfria.
Med tanke på att det fortfarande säljs för drygt 4000:- borde det väl inte vara dyrt med halva priset? Vad tycker ni?

Jag tror att det finns två grejer som dödat efterfrågan på det objektivet, som var rätt poppis för några år sedan. Det ena är att 28-xx-zoomarna inte är lika mångsidiga på digitalarna som de var på film. Det andra är Tamrons 28-75/2.8 som var en sån lyckträff att många väljer det.

Jag kan inte svara på om det är för dyrt eller inte, men vissa prylar kan ta tid att bli av med om efterfrågan är sval.

Med tanke på dagens D-SLR så motsvarar ju detta 42-150 i brännvidd. Inget som jag personligenm vill ha som normal-zoom. Då begagnade 18-70 (kitoptiken) går för marginellt mer så är min gissning att din glugg inte är speciellt het.

Mvh

Johan Maxe

Njae, Daniel...

Kanske ändå, trots allt, l-i-t-e' i överkant...
Men o'kay; både Canon&Nikon brukar ju "kosta mer" än Pentax, såå...
Jag tror "lugnt" Du kan "behålla prislappen en stund till och avvakta ifall Du inte är i skriande behov av cash"...
Mvh: L.C.Stefan Strandberg HFK

Tack för era svar

Jag förstår argumenten med D-SLR, men en del har ju t.o.m. börjat gå tillbaka till film (euhh) och sedan har vi ju alltid folkhögskolestudenter etc. som borde vara intresserade av analogprylar. Och så är det ju ett riktigt skarpt objektiv! Jag gillar det. Värsta "makro"-läget också. Men, men, i värsta fall får jag väl dumpa priset... Var är världen på väg? :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto