Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja zoomobjektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falcon

Aktiv medlem
Hej !
Har ett litet bekymmer jag tänkte snällt ta och fråga Er alla om. Till hösten planerar jag att resa tre veckor till USA. Tänkte få se bland annat: Los Angeles, San Francisco, Lake Tahoe , Sequoia och Yosemite national parks, Death Valley, Las Vegas, Grand Canyon.

Frågan till Er härute är vilka tillbehör och objektiv skulle ni själva välja att ta med er på en dylik resa ? Idag har jag endast min nya fina Minolta Dynax 5 inkl orignal objektiv. Känns lite litet och för liten zoom på så frågan är. Är det en vidvinkel eller en zoom du behöver ? Följdfrågan blir så klart pirat eller orginal ?

Givetvis får du vad du betalar för det inser jag också. Men för en glad nybörjare och amatör som ska ut på sin livs resa. Vad skulle ni rekomendera mig att köpa ? Vad behöver jag tänka på ?

Stort tack på förhand

//Håkan

Jag rekommenderar ett 28-200 om du ska ha ETT reseobjektiv. Med att sånt klarar du dom flesta situationerna.
Finns av bra kvalitet från Sigma och Tokina till bra pris.
Finns ju åxå 24-200 och 28-300.
28-300 är nog lite för mycket kompromiss (sämre kvalitet) och 24-200 blir nog ganska stor och tung.
Tänk bara på att det här är inga proffs-gluggar, det är dock fullgoda alternativ för rese-fotografen.
mvh robban

Minolta har ju en 24-105/3.5-4.5 som fått bra kritik, det vore nog mitt val. Tillräckligt med vidvinkel för de flesta situationer och teleändan duger tills du skaffar en riktig telezoom. Om den kostar för mycket i Sverige kan du ju undersöka vad den kostar i tex LA, (har för mig att det finns en bra butik som heter Samy's??? Sök lite på photo.net och groups.google.com) Tänker du försöka fota djur i Yosemite behöver du nog minst en 400/5.6, kanske kan hitta en begagnad pirat?

Annat att tänka på är att vara väl förberedd. Spendera sommaren med att läsa guideböcker och fotoböcker (något av/med Ansel Adams kanske, han fotade mycket i Yosemite) och slösa tillräckligt med film för att vara "uppvärmd" när du väl åker. Lär dig att fokusera hyperfokalt om du ännu inte kan det och skaffa ett två stops mjukt graduerat ND-filter plus hållare för landskapsfoto. Jag rekomenderar Hitechs filter, http://www.dito.se och antingen Hitechs eller Cokins hållare. Köper du film på plats så minimerar du röntgenstrålningen filmen utsätts för. TA FILMEN I HANDBAGAGET!

Personligen skulle jag undvika 28-200 och liknande som pesten.

/Martin

Varför sky 28-200 som pesten ?

Hej Martin

Nu blir jag nyfiken då svaren pekar åt så olika håll. Varför skulle exempelvis ett Tamron AF28-200mm F/3.8-5.6 Zoom vara så dåligt för ? Visst det är säkerligen ingen värsting glugg på något sätt. Men jag är inte ute efter någon sådan heller. En bra standard/nybörjar glugg jag kan växa i allt mer jag lär mig. Alla har vi väll varit barn i början eller...

Som du säkert förstår är jag inte så duktig på detta område så du får gärna förklara så en annan gröngöling förstår.

Än engång stort tack på förhand

Mvh

//Håkan

Senast ändrad:
Jag är nog med Robert i denna fråga.
Självklart kan du inte jämföra en 28-200 glugg med tex ett fast objektiv.

Det hela bror på till vad och hur du tänkt använda bilderna. Är målet att ha dem i album och visa släkt och vänner och möjligen max förstora bilderna till 20-30 räcker en 20-200 glugg alldeles utmärkt.

Vill du däremot visa dem på duk (dia) eller förstora en stor del av bilderna kanske du skulle leta efter något annat.

Givetvis får du bättre grejer ju djupare i plånboken du gräver.

Det "bästa" hade kanske varit en 24-105/3.5-4.5 och 80-200 men jag tippar på att du kommer bli nöjd med en 28-200. Dessutom tar då inte din kamera utrustning upp så mycket plats.

Vilket du än väljer önskas en trevlig resa!

Re: Varför sky 28-200 som pesten ?

Falcon skrev:
Hej Martin

Nu blir jag nyfiken då svaren pekar åt så olika håll. Varför skulle exempelvis ett Tamron AF28-200mm F/3.8-5.6 Zoom vara så dåligt för ? Visst det är säkerligen ingen värsting glugg på något sätt. Men jag är inte ute efter någon sådan heller. En bra standard/nybörjar glugg jag kan växa i allt mer jag lär mig. Alla har vi väll varit barn i början eller...

Som du säkert förstår är jag inte så duktig på detta område så du får gärna förklara så en annan gröngöling förstår.

Än engång stort tack på förhand

Mvh

//Håkan

Därför att tillverkarna måste ta till allt för allvarliga optiska kompromisser för att få in det enorma zoomomfånget i en enda lins. Den fungerar säkert bra om du bara vill göra 10x15-kopior att visa kompisarna, men om du vill växa som fotograf så tror jag helt enkelt inte att det finns tillräckligt med "huvudutrymme" i en 28-200. Lägg hellre pengarna på en bra standardzoom (24/28-70/105) och lär dig använda den ordentligt, därefter kan du komplettera med en telezoom (80-200, 100-300 etc) eller en rejäl vidvinkelzoom (15-30, 20-35 etc) beroende på vilka objekt du finner mest intressanta. 100mm på telesidan räcker ganska långt på resor, jag reser själv en del med bara en 24-85mm (Nikon) och tycker det fungerar bra.

/Martin

Har själv inte någon 28-200, eller motsvarande, men dom brukar få ganska så bra omdömen vid tester. Inte dom allra billigaste varianterna förståss. Det är som du själv skriver så att man får vad man betalar för men en sån här glugg är faktiskt ganska så bra idag.
Kolla här för några tester http://www.popphoto.com
Vet inte hur jätte-seriösa dom är men det finns liknande omdömen på fler ställen.
Använder själv Sigma 24-70mm 2.8 EX DG AF som standardzoom och den är jag mycket nöjd med. Tyvär inte riktigt tillräckligt zoom-omfång för att passa som enda glugg vid resor, inte för mej iallafall. Och rätt så tung.
Gjorde för några år sedan ungefär samma resa i californien-nevada som du ska ut på. Då hade jag enbart ett sigma av billigaste varianten, 28-105. Det är inga bilder som jag är jätte-nöjd med idag vad det gäller kvalitet, har iofs gjort några 30x40 i s/v som är hyfsade. En modern, och dyrare, 28-200 är jag ganska säker på att jag skulle vara betydligt mer nöjd med (som sagt, utan att ha provat själv).
Som martin skrev så rekommenderar jag ett tonat gråfilter (hitech är bra), det är stora ljus-skillnader när man står nedanför Halfdome eller El Capitan och vill ha med både dalen och himlen. Har ett par rätt så misslyckade försök, och har idag köpt tonade gråfilter.
Tänk på:
- att det är väldigt långt att åka om du ska hinna med allt du räknar upp
- ta det lungt på vägarna. Det är precis som på film att bli stoppad av polisen (förutom att dom inte hade med nåt shotgun med ut ur bilen)
- billigt att bo i nevada, dyrt i californien
- kolla/boka boende via nätet
- stanna vid en bergs-sjö, köp fiskelicens och prova lyckan
Det var vad jag kom på för stunden.
Å lycka till
robban

Rob,

Vilket zoomomfång man anser sig behöva är naturligtvis individuellt, jag personligen skulle dock välja en kvalitet över kvantitet alla gånger. Det är bra mycket billigare att bara behöva komplettera fotoväskan än att byta ut delar av den, speciellt när det gäller piratlinser som brukar ha rätt dåliga andrahandsvärden.

Vad gäller PopPhoto så har de rykte om sig att kanske inte vara så kritiska i sina bedömningar (man får ju inte stöta sig med annonsörerna...) Att hitta bra recensioner på nätet är ganska svårt, man kan iofs försöka få en bild av vad användare tycker genom

htpp://www.photographyreview.com
http://www.photozone.de

eller genom att söka på

http://www.groups.google.com
http://www.photo.net

Man får ta det mesta med en nypa salt och försöka läsa mellan raderna, göra sig en uppfattning om skribentens erfarenhet av andra linser etc.

Har för övrigt själv gjort ungefär samma resa och skulle gärna göra om den någon gång. Death Valley var mäktigt, liksom Grand Canyon. Las Vegas kunde jag klarat mig utan (Finlandsfärja, någon?) men det var som sagt billigt att bo där. Yosemite var trevligt, om än lite väl mycket turister på sina ställen. Sträckan San Francisco-Los Angeles längs kusten var värd att köra. Om jag skulle göra om resan idag skulle jag nog ta lite längre tid på mig (hade drygt en vecka) och passa på att stanna på vissa ställen ett par dagar. Vandra lite runt Grand Canyon och i Yosemite, se mer av Death Valley etc. Jag skulle inte ödsla tid i Las Vegas, men det är nog kul att ha sett eländet en gång i alla fall.

Överväg starkt att införskaffa ett kompakt stativ att använda i parkerna, sök på Manfrotto i forumen.

/Martin

28mm är en trevlig brännvidd när man vill ha med lite vyer.

Ska du köpa nytt så skall du definitivt handla i USA. Troligtvis filmen också.

Annars så är det till att titta över beg. marknaden.
Glöm inte att titta på e-bay i Tyskland/USA.

Jag har ett Tamron 28-300 objektiv till min Minolta som enda zoom och är hur nöjd med det som helst. Ett riktigt reseobjektiv. På brännvidd 28-35mm kommer det en liten vignettering men i övrigt är i alla fall mitt ett kanonobjektiv. Men glöm inte att ta med ett stativ vad du än väljer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar