Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja vilket kit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kasch

Aktiv medlem
Om du valde mellan följande två kamerakit:

1. Nikon 5100 med kitobjektiv 18-55 + Tokina 12-24 (främst för landskap och ev arkitektur)

2. Pentax K-5 med kitobjektiv 18-55 + billigt vidvinkligt alternativ som ger god skärpa över hela bilden (max 2000 kr, troligen beg. äldre manuellt objektiv med K-fattning?).

Prisbilden är samma för mig just nu. Jag känner till kamerornas specifikation och att de delvis spelar lite olika ligor trots att de delar sensor. Men D5100 har i mina ögon inte många nackdelar gentemot K-5 med undantag för färre manuella kontroller (viss nackdel), ej väderskydd (viss nackdel), sämre sökare (viss nackdel) och avsaknad av lcd (ej nödvändigt). Till D5100 fördelar räknar jag vridbar skärm, skönare att hålla (vilket jag inte hade räknat med), hyfsat utbud av moderna budgetobjektiv trots avsaknad av inbyggd af-motor samt att den är marginellt lättare. Slutligen gillar jag min atidigare erfarenheter av Pentax...

Kameran ska användas till mer planerad fotografering än min X10 som följer med nästan överallt. Men samtidigt vill jag ha den hyfsat lätt och transportabel för att den ska komma med på vandringstirer etc. Inte mycket actionfotografering eller annat av snabbrörliga objekt.

Jo jag vet - det är upp till mig i slutänden... :)

Om du valde mellan följande två kamerakit:

1. Nikon 5100 med kitobjektiv 18-55 + Tokina 12-24 (främst för landskap och ev arkitektur)

2. Pentax K-5 med kitobjektiv 18-55 + billigt vidvinkligt alternativ som ger god skärpa över hela bilden (max 2000 kr, troligen beg. äldre manuellt objektiv med K-fattning?).

Prisbilden är samma för mig just nu. Jag känner till kamerornas specifikation och att de delvis spelar lite olika ligor trots att de delar sensor. Men D5100 har i mina ögon inte många nackdelar gentemot K-5 med undantag för färre manuella kontroller (viss nackdel), ej väderskydd (viss nackdel), sämre sökare (viss nackdel) och avsaknad av lcd (ej nödvändigt). Till D5100 fördelar räknar jag vridbar skärm, skönare att hålla (vilket jag inte hade räknat med), hyfsat utbud av moderna budgetobjektiv trots avsaknad av inbyggd af-motor samt att den är marginellt lättare. Slutligen gillar jag min atidigare erfarenheter av Pentax...

Kameran ska användas till mer planerad fotografering än min X10 som följer med nästan överallt. Men samtidigt vill jag ha den hyfsat lätt och transportabel för att den ska komma med på vandringstirer etc. Inte mycket actionfotografering eller annat av snabbrörliga objekt.

Jo jag vet - det är upp till mig i slutänden... :)

K5. Pga fler manuella kontroller, vädertätad, bildstabilisering i huset, kan använda alla beg objektiv med k-bajonett, behöver inte fundera på fokusmotor i objektiven om jag köper nya... Vridbar skärm kan ersättas av vinkelsökare. Seagull har en som är bra (och lättare att montera på Pentax jämfört med Nikon).

Jag har både Nikon- och Pentaxsystem och det senaste tillskottet är en K5:a. Fr a valde jag den framför Nikon APS-C (D7000) för att kunna använda mina Pentaxobjektiv.
Hälsn maria

Pentax'en hade blivit mitt val.

Men hade det varit mellan d7000 och k-5 så hade det varit jämnare skägg.

Köp Nikon! (Så jag får färre köpare att konkurrera med för begagnade Pentax-objektiv till min K-5a som jag är supernöjd med!) ;-)

Köp Nikon! (Så jag får färre köpare att konkurrera med för begagnade Pentax-objektiv till min K-5a som jag är supernöjd med!) ;-)

1-2.. eller är det 3-0...

Den här diskussionsnivån tilltalar mig när man kommit så långt det går med logiska argument utan att kunna bestämma sig ;-) Iofs, jag välkomnar ändå fler röster med logiska argument.

Om vi glömmer kamerahuset för en kort stund - jag tycker Tokina 12-24 objektivet verkar intressant och med fina egenskaper. Det är en del i att D5100 är ett intressant alternativ. Har ett vettigt pris på ett bättre begagnat.

Motsvarande inköp kill K-5 skulle blir mycket mer kostsamt. Finns någon fast (äldre) glugg med lätt vidvinkel och fin skärpa som säljs till rimliga priser (alltså max 2 tkr som jag skrev ovan)?

Om vi glömmer kamerahuset för en kort stund -.

Motsvarande inköp kill K-5 skulle blir mycket mer kostsamt. Finns någon fast (äldre) glugg med lätt vidvinkel och fin skärpa som säljs till rimliga priser (alltså max 2 tkr som jag skrev ovan)?

Om det är ok med manuell fokus och bländare, kolla på M42-objektiv på Tradera. Där går det att fynda under hundralappen. Gillar mitt Chinon 28/2,8. Adapter för M42 till Pentax K, 1 hundralapp till.

Moderna grejer: Tamron 10-24 går att hitta för 2500 begagnat. 10mm istf 12 är en stor skillnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar