Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja trådlös fjärrutlösare till D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronis

Aktiv medlem
Har letat runt på forumet, men inte hittat svaret på min fråga. Provar därför med att starta en ny tråd.

Letar trådlös fjärrutlösare till en D700. Detta efter att jag insett att den lilla och smidiga ML-L3 inte behagade fungera tillsamman med Nikons "proffskameror". Hittade Nikons ML-3, men tycker att priset är väl högt med tanke på vad den verkar klara. Däremot finns ju Hähnel Combi TF och Hähnel Giga T Pro II som ligger betydligt bättre i pris och även har betydligt bättre räckvidd, då dessa styrs via 2,4 GHz-bandet.

Kan någon tipsa eller rekommendera vilken fjärrutlösare man ska satsa på....??

mvh/ Lasse
 
Jag har en Hähnel combi TF till min D700. Funkar fint, men har en anmärkning på den. Sändardelens batteri ("plattbatteri" typ 2032) tog slut, troligtvis för att knappen varit intryckt vid förvaring i kameraväskan, och när jag skulle byta så brast en tunn liten metalldel inne i batteriluckan som håller batteriet på plats. Det slutade med att jag fick göra ett hål i batterilocket och slå in en kort skruv i det för att trycka ner batteriet på plats. Det funkar, men känns inte så kul att behöva ta till såna ingrepp.

Själv är jag bara glad att det inte går att använda IR-sändaren till D700. Det har ändå alltid krånglat och kamerorna (D60 & D90) har inte reagerat på att man tryckt på knappen, åtminstone inte med de två piratsändare jag använt. Otaliga gånger har man stått där vid kameran och febrilt försökt få kameran att reagera. Så jag är glad att jag slipper det problemet nu.
 
Tack för svaren !
Får ta och kolla runt lite på de förslag jag fått. Tycker nog att
Hähnel Giga T Pro II verkar ge en hel del möjligheter, men
även de andra verkar klart intressanta.

mvh/ Lasse
 
Lasse, den ser riktigt trevlig ut den där fjärrutlösaren från Vello!

Köper du en vore det intressant att veta vad du tycker om den!



För övrigt låter det rätt gott att handla på plats i NY, trevlig resa :)
 
Ja, har kollat runt lite och konstaterat att Vellon verkar lättanvänd. Det enda som jag saknar med den, är att man inte kan fjärrutlösa en blixt (synkat) med kameran - något som ex Hähnel Combi kan.

Hähnel Giga Pro II verkar klara mycket också, men den faller(enligt mig) på att den verkar för plöttrig med all liten text på displayen och att den verkar krånglig att ställa in.

En annan sak jag kollat lite på, är att använd D700:ans egna intervalltagning, men den verkar allt annat än lättjobbad. Kanske det är en lösning tillsammans med Hähnel Combin trots allt....

Funderar vidare...
 
Väldigt praktiskt också att det finns ögla för nyckelband. Har min rund halsen hängande eftersom fickförvaring ofta innebär borttappat.
 
Jag köpte en från tradera och den har funkat bra hitintills bra för mig:

http://www.tradera.com/tradutlosare...n-d1-d2-d3-d300-d700-auktion_340869_145642616

..och om man inte känner för att göda nån hobby-importör på Tradera så köper man exakt samma produkt på Ebay själv i stället, för en hundring inkl. frakt. ;)

För 300 kr inkl frakt får man en trådlös och trådbunden fjärris, programerbar för långa exponeringstider, intrevalltagning, självutlösare mm.
 
Jösses vad det fanns mycket(skräp?) på Tradera. Priset talar ju dock för att det kan vara värt att testa :)
Har iaf kommit fram till att jag både vill ha möjligheten till sekvenstagning OCH även kunna synka min SB-900 utan att använda kamerablixten. Har inte hittat lämplig trådlös blixtsynk / fjärrutlösare ännu...

Tack för alla svar/tips så här långt :)

mvh/ Lasse
 
Cactus v5 kanske? En sån har jag beställt och den är på väg hem till mig.
Verkar trevlig den med. Lika funktioner med Hähnel Combi, men billigare. Hade den bara möjlighet att programmera sekvensiell tagning hade jag beställt en på stört.

Det verkar tyvärr som man måste ha två olika system för att täcka in mina önskemål...

mvh/ Lasse
 
Ni som fotograferar mycket med blixt - hur viktigt / nödvändigt är det att ha
en blixt-trigger som sänder TTL information ? Finns ju några sådana, men
dom är ju bra mycket dyrare än dom som inte sänder informationen....

Frågan är om det är värt pengarna.............??

mvh/ Ronis
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.