Annons

Välja skanner för dia och film

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Jag har funderat rätt länge på att skanna in de tusentals gamla bilder som mina föräldrar och jag själv har. Det är mest vanlig 35-mm film och diabilder tagna med enkel utrustning, från systemkamera till slit och släng pocketkamera. Typ av film är troligen vanlig film man kunde köpa på Konsum under 70-80-talet, alltså inget speciellt.

Nu har jag titta på andra trådar, men de behandlar mest dedicerade filmskanners och om man inte lägger ut en förmögenhet får man inte batch-körning av bilderna. Helst vill jag inte sitta framför datorn och mata in bild efter bild med tre minuters mellanrum och jag tror själv att kvalitén räcker med en vanlig skanner. Nu när jag ska lägga ner så mycket tid vill jag inte heller skanna med någon dålig (långsam, sämre upplösning) skanner.

Nu undrar jag om det finns någon som har nedanstående skanners eller som kan lämna råd om vilken som de anser är bäst avseende:
1. Batchskanning
2. Enkelhet att använda

Epson Perfection V700
Photo Microtek ScanMaker i800
Canon CanoScan 9950F

Jag har också funderat på Epson Perfection 4990, men enligt de tester jag läst på nätet så är nog ändå V700 bättre till samma pris, nästan.
 
Jag är gärna med på denna fråga: Köpte nämligen en HP 5530 idag, som gav RIKTIGT dåligt resultat, så den går i retur:-(! Undrar också om det överhuvudtaget är lönt att scanna själv, om tanken är att de skall kunna gå i tryck?!

Bosse
 
Jag har funderat över att sända iväg alltihopa och få det skannat, men vad kostar det? Använde nog inte rätt söktermer när jag Googlade. Jag antar att få det gjort i Sverige är asdyrt, medan man kanske kan få det gjort i Thailand till ett klart bättre pris. Såg om en firma som arbetar med att frilägga objekt i photoshop. Det kanske finns något likandne för inskanning av bilder.

Finns det någon som har erfarenhet av att få bilder inskannade till god kvalitet och överkomligt pris?
 
Med en makro på kan man använda ett ljusbord. Viktigt då är att hålla sensor och ljusbord i rätt vinkel.
Ett sätt är att ställa in med en spegel på ljusbordet.
Bäst är nog en bälg och en diatillsats för filmen och en blixt som ljusskälla. Alternativt ett makroobjektiv med en Novoflex filmhållare.
 
Thomas Olinger skrev:
Jag har nu gjort en bättre sökning och hittat mer information. Tack ni som svarat.

Vad kom du fram till?
Hittat något ställe dit man har råd att skicka sina bilder? Har letat tidigare men hittade inget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.