Annons

Välja rätt skärm/display till Datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

jobjoy

Medlem
Vänner!

Jag eftersöker synpunkter på val av skärm/display till min dator. Har sedan en tid övergått från Windows/PC till Apple/MacOS. Arbetar med en MacBookPro och skall nu komplettera med en extern skärm. Har Apples egen Cinema Display HD 23" som primärt val (C:a 8.500 inkl.moms) men undrar härmed om någon av er har ett bättre alternativ. Dvs. Det finns ju enormt många billigare, lika stora/större skärmar. Jag har hyggligt höga krav och arbetar med Nikon D700, Lightroom 2.0, PS3 och Epson R2400.

Ar det någon som har erfarenhet av detta och som kan rekommendera ett alternativ samma summa pengar, eller mindre? tack På förhand!

Jag tycker du ska avsätta en del av budgeten till en skärmkalibrator. Hellre en bra skärm plus kalibrator än en mycket bra skärm utan kalibrator.

Nec 21" + kalibrator = 9995 kr http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6547510

OK. Tack för tipset. Så långt är jag med. Men det ingick redan i "plan A". Utan kalibrator blir nog resan till ok utskrifter lång. Men för att konkretisera frågan ytterligare. Är Apples Cinema Display konkurrenskraftig prismässigt. Eller bör man kanske direkt satsa på en proffs-skärm ....... ??

Alternativet ovan (NEC skärmen + kalibrator) låter som ett mycket bra alternativ. NECs skärmar är bland de bästa på marknaden inom bildområdet (tillsammans med Eizo). De enda negativa är kanske att du inte får så stor yta att arbeta på men det är ju både en smak och vanesak. Vill du ha större yta så höjs ju även priset.

Ok, tack!

Jag tolkar ditt svar som om Apple-skärmen inte är den optimala för denna summa pengar utan att jag bör titta på alternativ. Toppen om någon har fler konkreta förslag på prisvärda kvalitetsskärmar i prisklassen under 10 KKR och helst i storlek 23-24".

Tack på förhand! // Jonas

Ok, tack!

Jag tolkar ditt svar som om Apple-skärmen inte är den optimala för denna summa pengar utan att jag bör titta på alternativ. Toppen om någon har fler konkreta förslag på prisvärda kvalitetsskärmar i prisklassen under 10 KKR och helst i storlek 23-24".

Tack på förhand! // Jonas

För 10K får du en Eizo 2431 + en Spyder 3 Pro. Vet ej om priset ligger exakt på 10K men runt de priset hamnar de på iallafall.
2431 är en grymt bra skärm för pengarna och tillsammans med Spyder 3 Pro får du ett riktigt prisvärt alternativ.

För 10K får du en Eizo 2431 + en Spyder 3 Pro. Vet ej om priset ligger exakt på 10K men runt de priset hamnar de på iallafall.
2431 är en grymt bra skärm för pengarna och tillsammans med Spyder 3 Pro får du ett riktigt prisvärt alternativ.

Tack David!

Hittade den på ScandianvianPhoto för 7.995 inkl.moms så det håller ju sig inom budget! http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7507982. Toppen med ditt konkreta råd.

// Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar