Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja optik till EOS 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde.

Aktiv medlem
Har köpt en Canon EOS 6D och behöver en liten zoom och undrar vilken av dessa som man skall välja.
Tokina AF 16-50/2.8 AT-X Pro DX
Sigma 17-50/2.8 DC HSM OS
Tamron AF 17-50/2.8 XR VC
Canon EF 17-40/4.0L USM

/Fredrik
 
Hej!

Endast 17-40/4L passar på 6D väl? De andra har EF-S-fattning.

Jag är också nybliven med 6D. :)
 
...och det brännviddsintervallet blir mellan mycket vidvinkel och knappt vidvinkel på 6D. Bara en tanke ifall det egentligen är en normalzoom du är ute efter.
 
Vad är du ute efter? Allround? Landskap? Porträtt? Fågel? Annat?

Vettiga allroundgluggar:
Canons gamla 24-70 f/2,8 L "I" beg
24-105 f/4 IS L ny eller beg

Vettig nästan allround/landskap/kul perspektiv:
17-40 f/4 L ny eller beg

Bästa allroundglugg är nya 24-70 L II, men den är också sanslöst dyr.

Jag som plåtar människor skulle ex kunna satsa på 17-40 i kombo med en ljusstark 85:a och inget mer. Men det är svårt att ge råd utan att veta vad du är ute efter.

Är video viktigt vill du ha IS. Fotar du människor i rörelse vill du gissningsvis hellre ha f/2,8. Tänker du jaga fågel bör du nog kika på 100-400 L... Etc etc...
 
Miss av mig. Då tar vi några andra.
Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD
Tokina AT-X 16-28 F2.8 PRO FX
Sigma-24-70mm F2,8 EX DG HSM
Canon EF 24-70/4L IS USM

Vad menar du med mycket och ingen vidvinkel?

Användning är street och inomhus har ett 28-105 och 75-300 redan den skall ersätta ett EF-S 17-85
 
Senast ändrad:
Ditt 28-105 motsvarar brännviddsmässigt i stort sett 17-85:an du vill ersätta. Har du provat hur den känns på FF?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.