Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja mellan två zoom kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

galejan

Ny medlem
Tänkte ersätta våran Kodak DC215 mot en något bättre kamera,som ni förstår så är vi fotonoviser.

Vi är mycket ute på sjön och vill därmed satsa på en kamera med mycket zoom,har läst och klämt på Z3:an men endast läst om C-765:an.

Om jag tolkat de recensionerna jag läst rätt så tar c-765:an bättre bilder men Z3:an har fördel med bildstabilisering,sen har vi det med minnes kort och batterier oxå.

Skulle vilja ha lite mer kött på benen om vilken av dessa vi skall välja........

Michael:

Jag tycker att du sammanfattat det rätt bra, men Z3 har en fördel till, nämligen snabbheten. Man får väga bildstabilisering, snabbhet och lite sämre bildkvalitet mot en långsammare kamera, utan bildstabilisering, men med bättre bildkvalitet. Hämta några bilder från nätet och skicka iväg för utskrift hos ett labb i A4-format så ser du rätt tydligt skillnaderna i den mån det blir några. Testa båda kamerorna och "känn" på dem.

Sedan använder ju Z3 AA-batterier och SD-kort medan C-765 använder "specialbatteri" som kostar lite mer om man vill ha ett till och xD-kort, vilket ju är lite dyrare än SD.
Även om man kanske ska väga in minne och batterier så tycker jag nog inte att detta bör ha en avgörande del i valet. Det viktigaste är definitivt att man trivs med kameran och att man är nöjd med bildresultatet.

"Känna på dom"

Har idag varit runt hos stadens(Nyköping) fotohandlare för att känna på dom båda,utan resultat(förutom att jag blev blöt i regnet)för ingen av dom hade någon Olympus att visa och bara någon hade Z3:an.

Får kanske ta mej till en mer välsorterad affär på anna ort.

Det lutar lite åt bildstabiliserat än bild kvalite, men vill gärna känna oxå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar