Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja lysrör

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Jag har äntligen skaffat mig en lysrörsarmatur till kontoret. Nu återstår bara att hitta lämpliga lysrör, något som inte verkar så enkelt som jag först trodde. Jag vill få en bra arbetsbelysning när jag jobbar med bilder på skärm, inte för att granska utskrifter.

Armaturen har två uppåtriktade och ett nedåtriktat rör. Funkar det om jag sätter "rätt" rör bara i det nedåtriktade och behåller standardrören uppe?

Påverkas färgåtergivningen eller temperaturen av att rören dimras?

Jag skulle helst vilja ha rör med temperatur på 5500 - 6000K men det verkar inte finnas. Jag har hittat 950-rör i 5200K som kanske blir bra.

965-rören verkar ha en temperatur på 6800 och jag tror att det kommer att upplevas för kallt.

Jag har hittat två alternativ, är det något av dessa som är bättre, eller finns det fler alternativ:
Osram Lumilux de luxe T5 HO
Philips Master TL5 HO 90 De luxe

Det verkar som att de bästa rören bara finns i T8-varianter, tex Philips master TL-D 90 Graphica eller Osrams Lumilux de luxe 954.

Hjälp mig att reda ut åtminstone någon av mina många frågor.
 
Senast ändrad:
Jag har äntligen skaffat mig en lysrörsarmatur till kontoret. Nu återstår bara att hitta lämpliga lysrör, något som inte verkar så enkelt som jag först trodde. Jag vill få en bra arbetsbelysning när jag jobbar med bilder på skärm, inte för att granska utskrifter.

Armaturen har två uppåtriktade och ett nedåtriktat rör. Funkar det om jag sätter "rätt" rör bara i det nedåtriktade och behåller standardrören uppe?

Påverkas färgåtergivningen eller temperaturen av att rören dimras?

Jag skulle helst vilja ha rör med temperatur på 5500 - 6000K men det verkar inte finnas. Jag har hittat 950-rör i 5200K men jag klarar inte få min skärm så varm, spelar det någon roll eller kan den vara några 100 grader kallare?

965-rören verkar ha en temperatur på 6800 och jag tror att det kommer att upplevas för kallt.

Jag har hittat två alternativ, är det något av dessa som är bättre, eller finns det fler alternativ:
Osram Lumilux de luxe T5 HO
Philips Master TL5 HO 90 De luxe

Det verkar som att de bästa rören bara finns i T8-varianter, tex Philips master TL-D 90 Graphica eller Osrams Lumilux de luxe 954.

Hjälp mig att reda ut åtminstone någon av mina många frågor.

De bästa rören enligt de tester jag gjort är Just Normlichts lyrsör 950, och som mycket riktigt bara finns med T8-fattning. De allra flesta yrkesfotobutiker kan beställa in dessa lysrör, men ibland kan det ta lite tid.

Sedan är det nästan alltid så att man behöver kalibrera sin skärm till 400 - 800 K högre färgtemperatur än vad lysrören har. Så att om du har en belysning på 5000K i rummet så vill du ha en färgtemperatur på 5400-5800K på din skärm.

Stefan
 
T5-lysrör

"Ingen som vet något om lämpliga T5-lysrör?
Eller om ljuset påverkas av dimmer?"

Kolla på VivaLite. Ska vara dimbara men hur ljuset påverkas vet jag inte. http://www.rattljus.se/fullspektrumbelysning.html

T8 varianten är testade av Stefan, är kallare och upplevs lite grönare än Just-rören. Om T5-rören har avvikande egenskaper och vad som händer när man dimmar dem borde Rätt Ljus kunna svara på.
http://www.sfoto.se/teknik/farghant...-utskrifter/lysror-betraktning-och-arbetsljus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.