Tawi
Aktiv medlem
Har läst en del på forumet och en på övriga nätet sett en del filmsnuttar om blixtutlösare. Jag har idag en billig IR-sändare kopplat till min Canon 500D vilken fungerar bra inomhus till mina Elinchrom 400BX där ljuset kan studsa en del. Det jag nu har tänk mig är att utvidga en del och köpa mig ett system som fungerar dels till studioblixtarna men även till kamerablixtar så som den Canon Speedlight 420EX jag har idag. Fem system har utkristalliserat sig, finns säkert fler? Elinchrom Skyport, PocketWizard, Cactus v4, Radiopopper och Canon ST-E2. Spontant ser jag stora fördelar med radioutlösare då man inte behöver direkt synlig kontakt utan man kan vara lite mer kreativ. Cactus v4 ser ut att fungera i ca 9 av 10 gånger man ska lösa ut blixten. För mig som hobbyfotograf så bör det egentligen räcka då det sällan är så allvarligt utan jag kan ta bilden igen om det krånglar. Samtidigt så blir man, eller jag iaf, rätt less när grejer inte fungerar som de ska. Sen har vi det här med TTL-mätningen som man inte får på Cactus eller Skyport. Så länge jag kör med studioblixtarna så spelar det ingen roll då dessa ändå måste ställas manuellt utan det har bara betydelse vid foto med kamerablixten(420EX) och då jag har en 420EX som inte går att ställa manuellt så har det verkligen betydelse då. Tillsist har vi det här med priset, Cactus är klart billigast typ 600kr för ett kit, Skyport kostar det dubbla. Är det värt att satsa på Skyport framför Cactus om man har pengarna? Pocketwizard och Radiopopper går på minst det dubbla mot Skyport är det verkligen värt det för mig som har foto som hobby, eller ska jag istället lägga mellanskillnaden en kamerablixt som jag kan ställa manuellt typ Canon Speedlight 430EX II?
Det blev lite mycket text det där. Här kommer en summering: Fotar mest studio men vill kunna kombinera detta med enklare blixtar och ibland denna/dessa löst. Vill inte bli irriterad på krånglande utlösare, de ska fungerar även i dolda vinklar. TLL-mätning vet jag inte om det är värt pengarna. Frågan är vad ska jag satsa på? Har jag missat något väsentligt eller någon produkt?
Det blev lite mycket text det där. Här kommer en summering: Fotar mest studio men vill kunna kombinera detta med enklare blixtar och ibland denna/dessa löst. Vill inte bli irriterad på krånglande utlösare, de ska fungerar även i dolda vinklar. TLL-mätning vet jag inte om det är värt pengarna. Frågan är vad ska jag satsa på? Har jag missat något väsentligt eller någon produkt?