Annons

Välja batteriaggregat kit Elinchrom Vs Profoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Buch

Aktiv medlem
Hej, inte ofta jag fråga om råd till att köpa något men varför inte höra vad ni tycker, för ett tag sedan sålde jag min Elinchrom RX600/RX600/RX300 kit för att jag vilje ha något mer mobilt, nu har jag använd mig av Nikon creative lightning system 2 SB-900 och SU-800, lätt enkelt och funkar för det meste tycker jag, sen saknar speedlights både funktioner, hastighet, styrka som gör att jag gärna vill bytta upp till ett batteri kit.

Jag hade äntligen bestämt mig för Elinchrom Quatra hybrid A-heads kit, det gör att hitta detta till 8000-12000kr beg. Gilla detta kit för att dom är små, väger inte mycket, gir bra WS (400, alt 2 x 200) och sen high synk.

Men sen kan du inte bo i Sverige utan att känna lite till Profoto, så jag gick in på deras sida och det skulle jag kanske inte ha gjort ha ha :)

När jag så deras nya Off Camera System B1 och B2 blev jag kär direkt :p detta vill jag ju ha men det var inte det prisindex jag hade tänkt mig så jag börjat titta på annat från Profoto så jag har sett på.

Pro-7B, till den hade jag tänkt mig två lamphuvuden, kanske D1 monolights ( kan man det? ), detta hamna väl runt 18000-20000k beg. ( är det värt det? och varför ) när B2 kostar 25000?

AcuteB2 600 AirS, hur är detta jämfört med dom andra? detta gör att köpa för 10000kr beg, jämfört med Elinchrom är det ju mer WS men det väger något mer.
Är det bara ett huvud så du skall ha två aggregat? eller kan du använda två på samma?

Jag vill kunna köra trådlöst så nästan ett krav att profoto är AIR model eller är det pocketwizard som gäller?

Personligt tycker jag Quatra känns lite klen, lite ömtålig, är det så eller?

Sist finns där något annat som är värt titta på?

/ Michael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.