Annons

Välj en plats att fota i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
Som naturfotograf finner jag mig ofta titta drömmande på bilder från alla hörn av denna vackra jord och önskelistan på resmål börjar bli riktigt lång. Som alltid är gräset alltid grönare på andra sidan men det är ofta (tycker jag iaf) för att man har svårt att inse vad som faktiskt finns omkring en, här i Sverige.

Jag vill skapa en tråd där delar med oss av platser i Sverige och berättar vad det speciella med dessa är, gärna i sällskap av bilder.

För att visa vilket vackert land VI lever i!
Allt som är specifikt för en plats är välkommet: djurliv / vyer / gator etc

Hoppas någon hakar på idén!

Söderåsen

Tänkte själv börja med att dela med mig av en av mina favoriter: Söderåsen, Skåne.

Säger någon 'Skåne' så tänker man instinktivt på det platta öppna jordbrukslandskapet. I mångt och mycket stämmer det, men så finns det sina undantag som denna horst.
Ädellövskogen växer sig tät över kullarna som med hjälp av bäckar ibland fått dramatiska former. Nationalparken med bas i Skäralid är klart värt ett besök, men för den som vill ha mindre folk och i mitt tycke vackrare natur bör röra sig till Klövahallar och ströva runt. Parkera vid den delvis återuppbyggda dansbanan och förundras!
Vårens intensiva grönska eller höstens färger måste upplevas!
Bild från i höstas

Bilagor

• GUS_1902.jpg
    GUS_1902.jpg
    36.6 KB · Visningar: 144
Riktigt enkelt för min del !!

Kebnekaise !!

Sverige tveklöst vackraste fjäll
Finns mycket gott att fota där

Kristall klara forsar/bäckar, renar, glaciärer och bergstoppar med djupa dalar
Jag har även skymtat någon större rovfågel däruppe !

Fem tips från mig:

- Gotska Sandön med sina vidsträckta sandstränder, tallskog och speciella historia.

- Mer eller mindre hela Öland, men speciellt söder om bron. Stora Alvaret, radbyar och strandängar.

- Stockholms skärgård behöver man inte ens motivera...

- Stenshuvud där bokskogarna är skira och sandstränderna de bästa i landet.

- Holmöarna, platsen där norrland möter skärgården.

// Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar