Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väldigt repig film från labbet

Produkter
(logga in för att koppla)

buddy_poor

Aktiv medlem
Har nyss kommit hem från en veckas vistelse i Rom och har just och framkallat sammanlagt tre rullar film. Bilderna var roliga att se, det såg varmt och gott ut.

Men... När jag ska börja till att scana in bilderna hemma så upptäcker jag till min fasa att i stort sett alla negativ är repiga som bara den. Det är inget som kommer från någon av kamerahusen eftersom jag hade med mig två kameror och negativ från båda visar upp liknande "slumpmässiga repmönster" eller vad jag ska kalla det för. Det är väldigt repigt!

Vad tycker ni att jag ska göra? Är det rimligt att kräva någon form av ersättning och i så fall vad? Får väl lägga ner ca 15-20 min extra minst på varje inskannad bild, känns lite surt faktiskt. Bilderna är framkallade på mitt favoritlabb här i Umeå.

Flertalet lab brukar såvitt jag vet ha ha den policyn att man som kompensation kan få motsv. mängd oexponerad film, men knappast så mycket mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar