Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vägledning med köp av ny kamera, tack

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hej alla! Jag ska köpa en begnanad kamera och jag har hittat tre olika kameror som intresserar mig och som har tre olika prisklasser.

Kamera 1; Är en Canon eos 20d (billigast i klassen) och som enligt recensionerna här på FS talar väldigt varmt om kameran, både om bildkvalitén och kameran i sig.

Kamera 2: Är en Eos 1D Mark II (näst dyrast) och som också har fått bra recensioner men har som sagt ett par år på nacken

Kamera 3: Är en Eos 1D Mark II N (dyrast) som även här fått bra recensioner att den är en bra kamera, den är snabb, tung, bra bildkvalité men tycks ha problem med höga iso-tal.

Det jag ska använda kameran till är att ha den som en all-round-kamera som ska användas i vardagliga situationer, på fest och andra trevliga stunder. Jag läste att 20d ger lika bra bilder (med rätt objektiv) som de andra kamerorna men är inte lika snabb.

Jag är lite vettvillig och är inte säker på vilken som passar justmig och eftersom de befinner sig i olika prisklasser så betyder inte det alltid att dyrast är bäst.
 
Är inte alla dom där tre kamerorna jääääättegamla? O om vi säger såhär istället, hur mycket kan du tänka dig att lägga på en kamera?

O hur går det föresten med filmerna? Blivit nåt mer sedan Star Wars?
 
Det jag ska använda kameran till är att ha den som en all-round-kamera som ska användas i vardagliga situationer, på fest och andra trevliga stunder.
Då tycker jag du ska glömma alla funderingar på 1D-modellerna. De är extremt stora och tunga. Om du var inne på ishockey eller flygande fågel har de ju egenskaper som skulle kompensera för otympligheten, men det är inga egenskaper som du har nytta av i "vardagliga situationer". Din budget tycks ju klara av något som är lite dyrare än 20D, så varför inte titta på den lite modernare modellen 40D t ex?
 
Är inte alla dom där tre kamerorna jääääättegamla? O om vi säger såhär istället, hur mycket kan du tänka dig att lägga på en kamera?

O hur går det föresten med filmerna? Blivit nåt mer sedan Star Wars?

Jag skrev i mitt inlägg att de har ett par år på nacken, men för att svara på din fråga så är jag villig att max lägga ut 6k på ett kamerahus och de kameror som jag är intresserad av kostar som mest 5,5k som begagnade.

Du får kolla på imdb om du är intresserad av min filmkarriär.
 
... kostar som mest 5,5k som begagnade.

Mer intressant är väl vad de kostar som minst begagnade. Letar och prutar du lite så kan du nästan få en av varje för 6K. Då får åtminstone en 20D och en av ettorna. Fast själv skulle jag inte satsa på någon av dem. Gamla, inte så roliga i svagt ljus och små displayer för att nämna några saker.

Klart att det går att ta riktigt bra bilder med äldre kameror och de blir ju inte sämre med åren så länge de är hela. Men det finns så mycket bättre och nyare kameror som du kan köpa för de pengarna. Antingen satsar du på den modernaste efterföljaren till 20D (60D) som du får in i din budget. Eller varför inte en 40D, som är kanon, och få rätt mycket pengar över till annat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.