ANNONS
Annons

Väggfärg

Produkter
(logga in för att koppla)

Heureka

Aktiv medlem
Jag tänker måla mitt arbetsrum neutralt grått så att det lämpar sig för bildbehandling och har varit inne på att välja matt NCS 3000-N, 4000-N eller 5000-N. Jag fick följande från en målare som säger sig syssla mycket med bildbehandling:

"Om du ska använda ett rum för bildbehandling, bör du nog tänka om i kulör, lämpliga kulörer ska vara 2502-y, 3502-y, 4502-y, ej mörkare. Personligen föredrar jag 3502-Y
När dessa kulörer kommer upp på vägg, upplevs de mörkare än de är.
Vad gäller 2000-N, 3000-N osv. är dessa kulörer ej neutrala, om du jämför sida vid sida ser du att - N kulörerna upplevs blåaktiga i tonen.
Vad gäller -Y kulörerna, upplevs dessa som neutrala i jämförelse.
I NCS skalan kallas -N kulörerna för Neutrala vilket de ej är, i svart brytpasta som används i plastfärg, samt i färgkartor finns troligen ett ämne som kallas anelin, detta ämne drar helt klart mot blått.
I -Y kulörerna tar -Y ut det blå i den svarta brytpastan, varför dessa upplevs som neutrala, färgkartor är dessutom ej att lita på...
Du kan även jämföra mot standard bakgrunden i photoshop ( neutralt är inte neutralt )."

Vad säger ni?

Jag har aldrig kontrollmätt plastväggfärg, däremot har jag mätt NCS-prover. Och där är naturligtvis -N neutrala, det är t.o.m så att de redan drar mot gult (övervägande reflektivt i längre våglängder).

Det som används är oftast (i europeiska färger) BASF Paliotol 080, och detta pigment är i sig självt absolut neutralt.

I en plastfärg kan det ju dock finnas mer eller mindre extra UV-skydd iblandade, och dessa ger ett tillskott av NUV, dvs våglängder precis i gränsen mot det synliga blå. Detta beror på bindemedlet och UV-skyddet, inte på anilinet.

Tack för svar! Jag tänkte måla med Auros miljöfärg: http://www.aurobutik.se/products/Väggfärg-Nr-321.html. När jag besökte Ottosson Färgmakeri igår för att diskutera saken, upplevde även jag att NCS 3000-N (prov) drar mot blått. Detta under dagsljuslysrör, men i en för övrigt blandad miljö, så jag drar inga växlar på det. Jag vet hur lätt det är att bli lurad.

Ta med dig ett bra eget gråprov, och inspektera / jämför i solljus?

Det är ju det enda du kan göra om du inte tänker eller kan mäta upp det!

Tänk dock på att de allra flesta "fotografiska" gråprov är lätt gulaktiga även om de ska vara "neutrala". Oftast ligger de på ca L=xx, a=0.5, b=1.0. Ljusa gråprov är mer gula, mörka gråprov är oftast mindre gula. Men sällan med b i minus, dvs med blå ton.

Jag tänker måla mitt arbetsrum neutralt grått så att det lämpar sig för bildbehandling och har varit inne på att välja matt NCS 3000-N, 4000-N eller 5000-N. Jag fick följande från en målare som säger sig syssla mycket med bildbehandling:

"Om du ska använda ett rum för bildbehandling, bör du nog tänka om i kulör, lämpliga kulörer ska vara 2502-y, 3502-y, 4502-y, ej mörkare. Personligen föredrar jag 3502-Y
När dessa kulörer kommer upp på vägg, upplevs de mörkare än de är.
Vad gäller 2000-N, 3000-N osv. är dessa kulörer ej neutrala, om du jämför sida vid sida ser du att - N kulörerna upplevs blåaktiga i tonen.

Vad säger ni?

Min spektrofotometer säger att min färg på väggen, som är NCS 3000N, är neutral.

Stefan

Det beror mycket på vad du har för armaturer. Är det liknande kontorsarmaturer med 50-60% tak-studs bör ju inte taket vara för gult (antikvitt osv). Har du nästan bara downlights är det ju mindre viktigt.

Det gäller ett nybygge, så jag har möjlighet att välja. Vad är allra bäst? Tänkte mig något från Just.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar