ANNONS
Annons

Vägen till tryckeriet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannese

Aktiv medlem
Jag ska snart skicka iväg bilder till ett tryckeri för att göra en kalender och har ett par frågor om hur man ska gå tillväga.

På tryckeriet sa man att man ville ha bilderna i PDF-format med CMYK som färgrymd och 300ppi i upplösning.

När jag har efterbehandlat bilderna har de varit i PSD-format och i Adobe RGB. Hur gör jag för att minimera kvalitetsförlust i konvertering till CMYK och PDF?

Jag provade att spara som PDF, men då såg det ut som kvalitén försämmrades mycket. Är det kanske bättre att spara i JPG och fråga om de kan ta det istället?

Har även lite funderingar på hur färgerna kommer bli. Har kalibererat min skärm hemma så gott jag kan, men hur vet man att det blir bra i tryck?

Tacksam för svar.

Hannese skrev:
På tryckeriet sa man att man ville ha bilderna i PDF-format med CMYK som färgrymd och 300ppi i upplösning.

De angav inte vilken CMYK som de ville ha bilderna i? Det finns hur många olika CMYK-färgrymder som helst. Om de inte har angett detta måste de i alla fall säga vilket papper som de kommer att använda vid tryckningen. Då kan man ta fram en tryckprofil.

När jag har efterbehandlat bilderna har de varit i PSD-format och i Adobe RGB. Hur gör jag för att minimera kvalitetsförlust i konvertering till CMYK och PDF?
Jag utgår från Photoshop. Där kan du under Visa-menyn välja Korrekturinställningar och sedan Egen. Då öppnas en dialogruta där du kan välja den profil som tryckeriet har angivit. Genom att aktivera denna ser du hur bilden kommer att förändras i samband med tryckningen. Har du en väl kalibrerad skärm kan du sedan justera bildens utseende för att kompensera för de ändringar som uppstått. Konvertera sedan till CMYK genom att välja Redigera -> Konvertera till profil. I den dialogruta som då öppnas väljer du igen din profil.

Jag provade att spara som PDF, men då såg det ut som kvalitén försämmrades mycket. Är det kanske bättre att spara i JPG och fråga om de kan ta det istället?
Nej, det är det inte. Välj PDF X-1a, vilket är det pdf-format som är anpassat för tryck.

Har även lite funderingar på hur färgerna kommer bli. Har kalibererat min skärm hemma så gott jag kan, men hur vet man att det blir bra i tryck?

Bäst såttet är att skriva ut en bild på din skrivare. Använd inställningarna i Skriv ut med förhandsvisning.

Bilagor

• trycksimulering.jpg
    trycksimulering.jpg
    21.6 KB · Visningar: 568
Tack för svaret.

Jag provade att gå över till CMYK, och skillnaden var liten.

Så just det PDF-formatet du anger försämrar inte kvaliten? Så bra! Hoppas bara de kan läsa det också..

Har ingen möjlighet att skriva ut hemma just nu, så jag antar att det bara är att hoppas på det bästa. Jag har tänkt be dem göra ett orginal som jag sedan kan justera efter om det ser dåligt ut.

Kan ju vara bra eftersom jag ska trycka upp ca. 50st.

Hannese skrev:
Så just det PDF-formatet du anger försämrar inte kvaliten? Så bra! Hoppas bara de kan läsa det också..

Kan de läsa pdf kan de läsa en PDF/X-1a. Det är bara hur den sparas som du ställer in. Det blir inget speciellt format eller så, utan det är en vanlig pdf-fil.

Stefan

Jag ringer förmodlingen tryckeriet imorgon för att få lite bättre koll på det hela. Finns det något mer jag bör passa på att fråga? Något viktigt som jag glömt?

Re: Hur spara till pdf x-1a?

Jerkan skrev:
En liten fråga;)

Hur spara man bilden i pdf x-1a?

Mvh/jari

Välj Spara som och som format väljer du PDF. Som förinställning väljer du PDF X-1a och ser till att du har rätt CMYK-profil vald som Mål:

Stefan

Bilagor

• pdf.jpg
    pdf.jpg
    16.9 KB · Visningar: 269
En lite dum fråga:)
I vilket program gör man detta? Kan man göra det direkt i photoshop? När jag väljer spara som i ps så kan jag bara välja photoshop pdf...

/Jari

Stefan,när jag ändå har dig här i tråden:)

Hur bör jag skärpa bilderna som ska till tryckeriet. Bilderna ska tryckas till en broschyr och de sa att det gick bra att använda eurocoated. Ska jag skärpa dom överhuvudtaget och i så fall hur mycket? funkar det bra att använda samma mängd skärpa som när jag skärper inför utskrifter på mina epson bläckstråle?

/Jari

Brukar använda photokitsharpener för utskrifter.

Finns 3 alternativ, halftone, contone och inkjet.
Vilken är att föredra? bilden ska vara i 300dpi men vilken lpi ska man använda?

snurrigt värre:))

/Jari

Jerkan skrev:
Brukar använda photokitsharpener för utskrifter.

Finns 3 alternativ, halftone, contone och inkjet.
Vilken är att föredra? bilden ska vara i 300dpi men vilken lpi ska man använda?

Halftone är den du ska använda och då ser du att du kan välja olika lpi. Antagligen bör din trycksak göras i 150 lpi, eftersom tryckeriet vill ha dina bilder i 300 ppi.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar