Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vädertätat Batterigreppskopia?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det är för bra för att vara sant... ;)

Såg mer eller mindre exakt ut som original....
 
Jag skulle inte sätta allt för mycket på att det är helt vädertätat. I de diskussioner jag har läst i andra forum om tredjepartsgrepp har jag nog inte sett att någon verkligen har haft tätning. I något fall hade det stått vädertätat i beskrivningen och när köparen fått hem det så fanns det inga tätningar. Det visade sig att beskrivningen var rent kopierad från originalet.
Är det inte absolut kritiskt att ha vädertätning så go for it. Rapportera gärna sedan om du verkligen finner tätningar i det. Det vore intressant. De man främst kan se är generellt i luckor, runt kontakter och runt hela ytan som sitter mot kameran.
Annars är det ju inte dyrare än att man kan chansa och köpa och inspektera och om man inte är nöjd sälja vidare till någon som klarar sig utan tätningar eller nåt.

edit: Sorry. Det är för greppet till K-7 som jag inte sett att det ska finnas något vädretätat. D-BG2 vet jag inte något om., alldeles för insyltad på K-7. Annars funkar nog sista meningen ovan oavsett kamera ;-)
 
Senast ändrad:
Är det någon som provat detta grepp eller hört/läst något om det?

http://cgi.ebay.com/Battery-Grip-fo...emQQptZBatteries_Chargers?hash=item1c0d1f184e

Det verkar ha samma egenskaper som Pentax D-BG2(orginal) men till en bråkdel av kostnaden.

Tror jag beställer ett ikväll om ingen av er kommer med allt för strka invändningar.

//Torbjörn

Hej Torbjörn jag köpte ett på tradera i går från usa.Jag räknar med att det kommer om någon vecka pris 998,frakt 149 hoppas bara jag slipper tull och moms.Säljaren anger gåva värd under 500 kronor så ska jag förhoppningsvis slippa frakten.Jag kan återkomma när den kommit.
ps jag fick min nya k7:a i går,visst får man tidsauto med M-gluggar MEN man får nöja sig med full bländaröppning.
mvh Anders Vilhelmsson
 
Jag skulle inte sätta allt för mycket på att det är helt vädertätat. I de diskussioner jag har läst i andra forum om tredjepartsgrepp har jag nog inte sett att någon verkligen har haft tätning. I något fall hade det stått vädertätat i beskrivningen och när köparen fått hem det så fanns det inga tätningar. Det visade sig att beskrivningen var rent kopierad från originalet.
Är det inte absolut kritiskt att ha vädertätning så go for it. Rapportera gärna sedan om du verkligen finner tätningar i det. Det vore intressant. De man främst kan se är generellt i luckor, runt kontakter och runt hela ytan som sitter mot kameran.
Annars är det ju inte dyrare än att man kan chansa och köpa och inspektera och om man inte är nöjd sälja vidare till någon som klarar sig utan tätningar eller nåt.

edit: Sorry. Det är för greppet till K-7 som jag inte sett att det ska finnas något vädretätat. D-BG2 vet jag inte något om., alldeles för insyltad på K-7. Annars funkar nog sista meningen ovan oavsett kamera ;-)
Hej jag fick min nya k7:a i går,kolla luckan för minneskortet!vädertätad?möjligt att den står emot en brakskit men knappast vatten.18-55 gluggen har enligt produktbladet "viss" vädertätning visst en o-ring mot bajonetten.Hur ska den skötas?Är det silikonbaserat smörjmedel som gäller eller kan man använda samma fett som till nikonoskameran.Digitalkamera kompatibel med alla k-bajonett gluggar!!!! visst dom går dit men vad får man?jo TIDSAUTOMATIK visst men du får även full bländaröppning eller har jag fel jag fick nämligen ingen manual med och jag vill ju ut och fota NU.
mvh Anders Vilhelmsson
 
Om det är för bra för att vara sant... ;)

Såg mer eller mindre exakt ut som original....

Hej Peter.
Visst ser dom lika ut,ja eftersom dom görs i samma fabrik fast på olika produktlinor.Catterpillar tex är ju en amerikansk maskin som tillverkas i kina.>På samma fabrik fast på en annan lina görs en kopia med ett asiatklingande namn,den ser identisk ut, kostar en bråkdel av originalet men det är bara skit.Nu tror jag inte att det gäller för ett batterigrepp många produkter i dag har flera "rappliga"punkter som min nya pentax k7 som kom i går.Vädertätad.Visst men vilket väder?se på luckan till sd-kortet!!!! hur tätar den?Jag har dykt filmat,fotat med köpt och egenbyggd utrustning i 30 år.Jag lovar:jag skulle kunna pissa ihjäl kameran på fem sekunder.Ta en titt på en nikonoskamera den ska palla 40 meter själv har jag haft den på 57 meter men jag vet att den pallar 100.
mvh Anders
 
Hej Peter.
Visst ser dom lika ut,ja eftersom dom görs i samma fabrik fast på olika produktlinor.Catterpillar tex är ju en amerikansk maskin som tillverkas i kina.>På samma fabrik fast på en annan lina görs en kopia med ett asiatklingande namn,den ser identisk ut, kostar en bråkdel av originalet men det är bara skit.Nu tror jag inte att det gäller för ett batterigrepp många produkter i dag har flera "rappliga"punkter som min nya pentax k7 som kom i går.Vädertätad.Visst men vilket väder?se på luckan till sd-kortet!!!! hur tätar den?Jag har dykt filmat,fotat med köpt och egenbyggd utrustning i 30 år.Jag lovar:jag skulle kunna pissa ihjäl kameran på fem sekunder.Ta en titt på en nikonoskamera den ska palla 40 meter själv har jag haft den på 57 meter men jag vet att den pallar 100.
mvh Anders

K-7 är en VÄDERtätad kamera inte en undervattenskamera. Jag har fotat 3-4 timmer i hällregn vid ett flertal tillfällen utan problem. Jag har i vinter varit ute hela dagar i -15 med korta besök inomhus utan några som helst problem. Det är nog för mig i alla fall, och bättre än alla andra i samma prisklass skulle jag påstå.
 
SJ = Forum på fotosidan

Detta måste vara rekord i urspårning, redan vid svar nr 3 så började vi spåra ur och nu ser vi ut att ha tagit en rejäl djupdykning till ca 57meter.

Min fråga efterlyste inte på något sätt recensioner på K7 utan dom hör hemma under recensioner.

Tack för dom i övrigt nyanserad inläggen som berörde min fråga.

Har beställt ett Batterigrepp från tidigare bifogad länk och återkommer med en recension när jag fått hem den och hunnit med en utvärdering (åtminstone mer en några timmar).

//Torbjörn
 
Åter till spåret..

Betr originalgreppet är det möjligt att det är vädertätat, men det finns ingen tätning mot kameran, så i regn kan det komma in vatten där. Vänder man då på kameran, ev. när man lägger den i väskan, kan det förmodligen rinna in vatten i den smarriga kontakten mellan kamera och BG.

lma
 
Priset sätts antagligen lågt för att
K20 har/ska sluta säljas och få eller
ingen alls vill betala fullt pris.
Antagligen är det original, om man inte
menar att original bara säljs genom Pentax.
Kanske finns det 2-3 tillverkare av BG
till alla kameramärken och om det är
en annan tillverkare av BG till en viss
kameramodell(ej original) så är det antagligen
ett grepp som är enklare(billigare) och det lär synas.
 
Är det någon som provat detta grepp eller hört/läst något om det?

http://cgi.ebay.com/Battery-Grip-fo...emQQptZBatteries_Chargers?hash=item1c0d1f184e

Det verkar ha samma egenskaper som Pentax D-BG2(orginal) men till en bråkdel av kostnaden.

Tror jag beställer ett ikväll om ingen av er kommer med allt för strka invändningar.

//Torbjörn

Har köpt ett sådant batterigrepp från denna säljare, det jag fick skickat till mig
var ett Travor battery grip p10 pro.
Lite plastigt, vädertätat vill jag inte påstå att det är.
Men för 400 kronor kanske man inte skall förvänta sig mer.
// Johan
 
Vädertätningen är väl egentligen inte det viktigaste utan komforten har kanske en större betydelse. Typ att ha med reservkort, plats för fjärrkontroll, större batterikapacitet och bättre handhavande. Får man det för 400 tycker jag man kan vara nöjd.

Den gången man skall ut och fota i orkan kan man ju skruva av greppet.

lma
 
Vädertätningen är väl egentligen inte det viktigaste utan komforten har kanske en större betydelse. Typ att ha med reservkort, plats för fjärrkontroll, större batterikapacitet och bättre handhavande. Får man det för 400 tycker jag man kan vara nöjd.

Den gången man skall ut och fota i orkan kan man ju skruva av greppet.

lma

Håller fullständigt med, komforten är för mig det viktigaste och då jag skjuter med "fel" öga, dvs vänster, så är jag lite osäker på hur det kommer att fungera.

Vädertätningen är väl inget man behöver i normal fallen och det är väl hela enheten som bör vara tätad, och är man ute i orkan så får man väl göra som på den gamla goda tiden, använda t.ex en plastpåse som skydd och man är troligtvis mer rädd om sina otätade objektiv en ett batterigrepp. Som någon skrev så finns det andra omständigheter, hundar mm, som också kan bidra till olyckor.

Greppet är som jag skrev tidigare, beställt och för det priset så är väl det en bonus om det nu är vädertätat. Kan tänka mig att blöta väskor är ett ganska stort problem, var själv ute i en Fiskekanot på SriLanka och trots ett lungt hav så dränkte en översköljande våg min kameraryggsäck som låg i en öppen plastpåse och inget blev sig likt efter detta.

PS!Resförsäkringen täkte alla skador.

//Torbjörn
 
Senast ändrad:
Detta måste vara rekord i urspårning, redan vid svar nr 3 så började vi spåra ur och nu ser vi ut att ha tagit en rejäl djupdykning till ca 57meter.

Min fråga efterlyste inte på något sätt recensioner på K7 utan dom hör hemma under recensioner.

Tack för dom i övrigt nyanserad inläggen som berörde min fråga.

Har beställt ett Batterigrepp från tidigare bifogad länk och återkommer med en recension när jag fått hem den och hunnit med en utvärdering (åtminstone mer en några timmar).

//Torbjörn

Ha ha ja du har rätt Torbjörn jag var nog ute och slirade lite,jag hade nyss fått hem en k7 som vad det gäller vädertätning och andra saker inte motsvarade mina förväntningar.Nåväl jag har nu beställt ett grepp på nätet skriver om detta på rätt forum nästa gång.
mvh Anders
 
Ha ha ja du har rätt Torbjörn jag var nog ute och slirade lite,jag hade nyss fått hem en k7 som vad det gäller vädertätning och andra saker inte motsvarade mina förväntningar.Nåväl jag har nu beställt ett grepp på nätet skriver om detta på rätt forum nästa gång.
mvh Anders

Du är förlåten.

//Torbjörn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.