Annons

Vädertätad?

Produkter
(logga in för att koppla)

BNelly

Aktiv medlem
Hur är det med vädertätning om man jämför en Canon 7D med L-objektiv mot en Pentax K-5/DA 18-135/3,5-5,6AL(IF)DC WR?
Är det befogat att skaffa en ny Pentax att ha i kajaken för actionbilder? Där kan en våg skölja över eller kajaken gå runt. Vilken klarar detta utan att ta skada? Har redan en 7D.
/ :) Barbro
 
Vädertätad är en sak - dränksäker är en annan smile.gif

Ingen av ovanstående klarar en snurrande kajak.
Med det scenariot så tror jag det är säkrast med en s.k. "undervattenspåse".
 
Där kan en våg skölja över eller kajaken gå runt. Vilken klarar detta utan att ta skada? Har redan en 7D.
/ :) Barbro

Det är bara kompaktkameror som med säkerhet klarar en kapsejsning. Därtill brukar det vara svårt med balansen i kajaken om du kikar genom sökaren. LCD skärm brukar vara enklare att hantera.
Panasonic FT-3 ger bra bilder, men kanske inte tillräckligt rapp i fokus.

Vad för action skall du fotografera?

Det brukar inte heller vara så lätt att få upp/ner en systemkamera genom sittbrunnsöppningen. Kanske fungerar på din(?) VKV Lisa, men annars brukar det vara obekvämt att paddla med systemkamera i sittbrunnen.

Finns några mer eller mindre kända kajakfotografer/bloggare som har mycket erfarenhet av paddling och fotografering. Björn på Essingen kör nästan uteslutande med systemkamera, men då oftast från båt eller landbacke.

http://www.kajak.nu/
http://www.johanssonkajak.com/
http://www.essingen.com/
 
Tack!

Jag skaffade en Canon G12 med undervattenshus, men den är så seg att jag missar när vågen kommer och svårjobbad, trots stora knappar. Lisan är väldigt stabil, men idag höll jag på att kapsejsa, kameran åkte i vattnet men var fastsatt i kajaken. Bifogar några bilder från dagens övning. /Barbro
 

Bilagor

  • IMG_1969.jpg
    IMG_1969.jpg
    14 KB · Visningar: 695
  • IMG_1986.jpg
    IMG_1986.jpg
    18.5 KB · Visningar: 682
VKV har som du kanske vet ett pontonsystem som kan fällas ut vid behov. Kanske inget för spontanfotografering, men det gör kajaken stadig. Man får korta ner sina paddeltag för att inte slå i pontonerna.
 
VKV har som du kanske vet ett pontonsystem som kan fällas ut vid behov. Kanske inget för spontanfotografering, men det gör kajaken stadig. Man får korta ner sina paddeltag för att inte slå i pontonerna.

Ja, det finns på kajaken, men inget att manövrera med. Det är inte kajaken som är problemet, utan att kameran blir nerstänkt och kanske dränkt. Får väl acceptera att man får minska på bildkvalitetskraven i såna situationer.

MVH/Barbro
 
Det är väl kanske inget svar på den ursprungliga frågan om "vattentäta" systemkameror men jag gör så här för egen del:

Pentax K7 med DA* objektiv som förvaras i däckväska med vattensäkra blixtlås på däcket framför sittbrunnen som håller grejorna torra under paddling. Det fungerar att ta fram kameran hyggligt snabbt och om sjögången inte är för häftig går det utmärkt att fota. Däremot kan jag erkänna att det är knepigt att fota med 300 mm-objektiv från kajak även i mindre sjö, det blir stora rörelser :)
 
Det är väl kanske inget svar på den ursprungliga frågan om "vattentäta" systemkameror m...

det är ju tur att det finns folk som svarar även på de frågor man inte har ställt. Man kan ju inte fråga om något som man inte ens har tänkt på.

Själv har jag haft systemkameran i "fikaluckan" bakom mig. Ganska lättillgängligt, och helt säker förvaring. Men stunden jag har kameran uppe känns ändå så riskabel att jag inte vill göra så med min dyra fina 7D. Ett alternativ är naturligtvis en begagnas systemkamera för några tusen som man inte behöver var så rädd om. Billigare än en plastpåse, och smidiagare att använda

Petter ...
 
Ja, titta - 10 m djup klarar den.

Petter ...

Den såg trevlig ut, men hur gör men med objektivet? Klarar det att sticka ut utan skydd eller köper man ett "objektivhus"?
Tack för alla inlägg och fina ideér. Under vanlig paddling har jag också en vattentät väska på däck för systemkameran. Det fungerar, men visst missar man plötsliga händelser, som t. ex. fåglar.
/Barbro
 
Den såg trevlig ut, men hur gör men med objektivet? Klarar det att sticka ut utan skydd eller köper man ett "objektivhus"?
Tack för alla inlägg och fina ideér. Under vanlig paddling har jag också en vattentät väska på däck för systemkameran. Det fungerar, men visst missar man plötsliga händelser, som t. ex. fåglar.
/Barbro

Den var ju lite dyr......
/Barbro :)
 
Jag har paddlat en del med systemkamera och det jag tyckte var allra jobbigast var att stänket på frontlinsen gjorde alla bilder oskarpa och var helt hopplöst att få bort, medan de andra paddlarna bara doppade sina vattentäta kompakter för att skölja bort dropparna :)
 
Jag har paddlat en del med systemkamera och det jag tyckte var allra jobbigast var att stänket på frontlinsen gjorde alla bilder oskarpa och var helt hopplöst att få bort, medan de andra paddlarna bara doppade sina vattentäta kompakter för att skölja bort dropparna :)

Dropparna kan vara till stor förtret, men ibland blir det snyggt och lite spännande med dem. Oftast blir jag nöjd med mina systemkamerabilder medan de flesta jag tar med vattentäta kompakten hamnar i papperskorgen. Men vid sämre väder med regn och vågor får systemen ligga nerpackad i sin vattentäta väska, då är det bra att ha den lilla vattentäta i fickan på flytvästen. :) / Barbro.
 
Alla L-objektiv är inte vädertätade. Exempel på detta är 70-200 4L (utan IS). Tror dessutom att det krävs filter för att de ska betraktas som vädertätade.

/Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.