Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väderskyddade digitalkompakter,

Produkter
(logga in för att koppla)

Dane

Medlem
Hej!

Jag letar efter en smidig digitalkompakt med hyggligt hög upplösning min 5M som måste tåla lite tuffare tag. Väta, damm smuts och helst någon smäll också bör den tåla. Tål den kyla bra är det också ett plus.

Hittat Olympus 500Mju och Pentax Optio WP. Vet ni några fler?

Kommentarer, skillnader, kritik osv till de två jag hittat?

vänligen
Daniel
 
Har haft en Olympus 300u i några år och den är nog fortfarande ganska jämförbar med 500u (lite färre pixlar, inget ljud, långsammare bildprocessor). Tar utmärkta bilder om den får tillräckligt med ljus. Blixten dock dålig och duger ofta inte på normala inomhusavstånd. Köpte den just för tåligheten efter att ha en historia av ett par trasiga kompaktkameror pga hantering. Jag har där inte upplevt några problem vare sig i skidbacken, på fjällvandringar, vid golvtapp eller vattenkondensering då man kommer in från kylan. Batteritiden helt OK, använder man displayen försiktigt (dvs fotar genom sökaren) så kan man ta åtminstone 300 bilder på en laddning.

+:
tålig
lång batteritid
bra bilder vid bra ljus

-:
blixten
inga manuella exponeringskontroller

Totalt sett så tycker jag att den är en alldeles utmärkt point-and-shoot för ett aktivt uteliv då man inte vill släpa på något större än vad som går ner i fickan.

/Pär
 
Optio WP:n klarar av att man badar med den och det finns även ett undervattensläge, så den är lite mer än bara "väderskyddad". Har fått bra kritik, är sugen på en sådan själv - fast jag är nöjd med den Optio 30 jag har nu.

Hälsningar
Roland
 
Hej !

Jag har nu haft min Pentax Optio WP i några veckor och jag måste säga att jag är mycket nöjd.
Bildkvaliten är riktigt bra speciellt Macron.

Som kompliment till min D70 passar denna utmärkt, denna vågar man ta upp i de mest fuktiga klimat och man behöver inte vara rädd att den inte skall klara lite sand.
Har tyvärr inte haft tillfälle att testa kameran så mycket än men några bilder har det ju blivit bifogar några.

Har ett SD kort på 1gb som lagrar ungefär 450bilder i bästa kvalitet och man tar ca 200bilder på en laddning.
Kameran i sig är väldigt liten bara någon cm längre än en Ixus40.
 

Bilagor

  • dyk.gif
    dyk.gif
    22.9 KB · Visningar: 282
Senast ändrad:
Tack för svaren. Jo, Optio WP verkar inte helt dum. Men nu går det ju snabbt i den digitala eran.
Såg nu att det kommit en ny Olympus, mju 800, som dessutom fick hygglig respons hos cyberphoto.

Är jag bara pixelkåt eller tror ni den är bra?

Jag kanske tom ska vänta ett tag till, behöver den inte desperat nu utan främst för vinterns resa till Argentina, som komplement till det analoga systemet. Det verkar kunna vara ruskväder i Patagonien...

/daniel
 
Optio WP

Hej Jens och alla andra som har Optio WP erfarenheter!

Jag skaffade min WP för några dagar sedan och är riktigt imponerad. Fotar också i vanliga fall med D70 - men är definitivt inget annat än en glad amatör.

Har nu skrivit om WPn i vår skolas webbtidning - som jag har äran att basa för - och artikeln hittar man här:
http://webnews.textalk.com/se/article.phtml?id=66395

Skulle väldigt gärna höra vad andra tycker om WP - och jag skulle *mycket* gärna publicera WP-bilder i webbtidnigen, förstås!

/Niilo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.