Mja, nu har jag jobbat lite till i photoline och funkar det inte som PS så testar man nåt annat sätt att göra det på och precis som PS finns det olika sätt att göra olika saker på så det kanske inte är så dumt efter allt. Några grejer jag fortfarande har svårt med att fatta är t ex hur gå från 8bit till 16bit, jag kanske är i 16 hela tiden det är svårt att veta, och när man markerar ett område i ett lager så vissa filter/justeringar läggs på hela lagret istf inom markeringen, typ såna saker man sitter å kämpar med, finns förmodligen en självklar förklaring men svårt att komma på, sånt funkar ju utan att behöva tänka med PS. Men förmodligen så gör den samma sak och är på samma nivå som PS fast bara lite annorlunda. Men framförallt är den en västanbris att installera! Bara det är ju värt mycket. Förutom priset som är en bråkdel. Och sen går det snabbt som tusan det mesta för den är säkert intel-optimerat och skärmkorts-optimerad som inte mitt gamla PS 8 är. Så till de nybörjare som inte har PS i ryggraden kan man nog rekommendera photoline faktiskt, båda programmen är nog lika svåra att lära sig.
F ö testade jag photolines color aberration filter igen på en annan bild, då blev det skarpare faktiskt, tror det har med bildens motiv att göra hur aberration och dess motverkare funkar.