Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-Filter's Tålighet ?

Produkter
(logga in för att koppla)

nbohlin

Medlem
Har en liten fråga om det är någon som vet hur mycket dessa filter tål.

Är ute och fotar paintball. För er som inte vet vad det är så skjuter man färgkulor på varandra med en utgångs hastighet av ca 300 fot/s.

Då är frågan om man har filter på och blir träffad på filtret och det går sönder gör det då mer skada än nytta. Går det sönder ?

Färgbollarna som används är gjorda av bl a gelantin. Skalet kan vara ganska hårt så det kan bli en riktig smäll.

Vad är bäst för att skydda objektivet ?

Mvh Nic

Dubbla UV filter?
Det första borde bromsa ner kulan tillräckligt för att filter nummer två skall hålla (förutsatt att det första går sönder). Fotar du utomhus borde du kunna blända ner så att du inte får vinjettering.

Detta skyddar ju bara linsen, hur du skyddar resten av objektivet och kameran (även från färg) är nästa fråga?
(ett undervattenhus i plexiglas, kanske, men dyrt)
/Richard

Dubbla filter var ju strålande. Det skall jag nog investera i.

När det gäller skydd för övriga delar av kameran så kan man ta en plastpåse runt kameran blir dock jobbigt runt objektivet. så bara kameran.
För jag tror att det största faran är just färgen.

Annars så brukar jag inte ha något skydd vilket är en stor risk men klarat mig än sålänge.

// Nic

Hmm
Vore det inte värt att köpa ett UVfilter, skjuta på det från nära håll, och se hur det höll?

Hör med en bagagnathandlare om du inte kan få ett gammalt repigt UV-filter och gör som Christian säger, provskjut på hyfsat nära håll.

/Pontus

Vet inte hur det är med paintball, airsoft kuler spräcker nog filtret. Troligen så för paintball också, högre massa på kulorna.

Anekdot, polaren spelar mycket airsoft, en kille där var ny och hade tjockare målarglasögon med sig. Han fick inte spela, när han frågade varför la dom glasögonen mot en träbit och sköt flertalet hål i dom rakt av.

Efter att ha fått tips från en annan fotograf har jag nu byggt en Neopren skydd till kameran, vilket skyddar kameran och storadelar av objektivet men inte linsen,

Har inte hunnit fixa några uv filter än och prova skjuta på men jag börja bli tveksam till att det kommer att hålla.

// Nic

Jag är också skeptisk... Kanske du kan passa in en tålig plexiskiva i en hållare för stora fyrkantiga filter?

/Pontus

Räcker helt klart INte att skydda med filter!!!

Du måste ha ngt som är helt fristående från kameran, typ en plexisköld som du håller med vänster hand, eller varför itne fäst i en ram från huvudet,,

Får du boll i filtret så är risken helt uppenbar att mer än glaset skadas!

Lycka till!

Mvh Niclas.

Frågan är om inte skärpan bakom ett plexiglas eller hårdplast blir lika soft som om du använde en billig kompakt rakt av.

Det hade varit mitt val,,en kompakt har ju dessutom en så liten lins att risken uppenbart är mindre att bli träffad av en boll just i linsen:)

Mvh Niclas.

En annan variant som kan finnas är ju att köra med vanlig filter för att skydda linsen för allt vanligt (smuts repor mm) och sedan skaffa sig en grym försäkring (beroende på kostnaden på objektivet vill säga)
kan väl gå eller.
Måste väll finnas försäkringar för det ?

// Nic

Proboarder skrev:
GRYM skärpa ;)

Jaha! Han ville ha skärpa också! Då blir det svårare... ;-)

Faktum är att det går riktigt bra att fota genom plexi, bara det är rent och snyggt, sitter nära frontlinsen och inte sitter snett. Jag har flera gånger fotat genom en rengjord glas- eller plexiskiva med god skärpa. Jämför med UV-fotografering eller akvarium. Det finns dessutom många teleobjektiv som har en skyddande skiva framför den svindyra frontlinsen, men det är klart, då är den medräknad vid konstruktionen. Undvika motljus kan ändå vara en hit!

/Pontus

Du kan vara lugn, har fotat som en galning på diverse airsoft spel och kameran har blivit träffad tyvärr.
Det har inte hänt något men som fotograf på dessa spel så använd gärna en reflex väst.

Har aldrig hört något gnäll från spelare för detta.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto