ANNONS
Annons

UV eller Polaroidfilter till 70-200 VR

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind84

Aktiv medlem
Hej jag funderar på ett polariodfilter till 70-200:at. grundtanken är att skyddda frontlinsen mot repor men ett Uv filter kostar ju nästan 400kr så då kan man väl lika gärna betala lite till och få ett polariod. Jag är dock lite osäker på dess funktion:

1. Kan man alltid ha polariodfiltret monterat eller finns några nackdelar med detta?

2. Vad är fördelarna med ett polariodfilter rent bildmässigt?


3. Vad skulle ni välja: Hoya Cirkulärt polarisationsfilter 77mm HMC Super

eller

B+W Cirkulärt polarisationsfilter 77mm MRC ?
Vad skljer dessa?


4. Vidare har jag hört att ett dåligt filter kan förstöra ett bra objektivs egenskaper:
Förstör detta filter 70-200:at egenskaper?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=316077&infArtnr=AFS70200&flik=sc4
 
1. Ja, det stjäl ljus
2. Mindre reflexer, kan ge kraftigare färger
3. Same same but different.
4. Ja, vid längre brännvidder så finns det de som hävdar att det påverkar bildkvalitén.

Personligen använder jag bara filter när det behövs.
 
Hrm, repa på frontlinsen pga lite otur vid ditsättningen av skyddslocket då? Hur tacklar ni det problemet ni som inte kör med filter?

Värdet på ett 70-200 med repig frontlins är nog inte mer än nån hundring?

Dett känns inte heller bra att gnida rakt på frontlinsen någon gång i veckan när det hamnat skit på den. Är jag nojig eller hur gör Ni?
 
Vi köper ett uv/skylight filter och en gnuggar vi massor på linsen... Det fyller nästan ingen funktion alls mer än att skydda frontlinsen... Fanns rena skyddsfilter som är helt genomskinliga bara för att skydda frontilinsen någon stans tror jag...
 
niclaslind84 skrev:
Hrm, repa på frontlinsen pga lite otur vid ditsättningen av skyddslocket då? Hur tacklar ni det problemet ni som inte kör med filter?

Sannolikheten för att plastlocket skulle repa glaslinsen är ungefär 0.01%

niclaslind84 skrev:
Värdet på ett 70-200 med repig frontlins är nog inte mer än nån hundring?

Naj, jag sålde mitt EF 70-200/2.8L för 8000 kr, med ett litet märke i frontlinsen (påpekade detta till köparen).

niclaslind84 skrev:
Dett känns inte heller bra att gnida rakt på frontlinsen någon gång i veckan när det hamnat skit på den. Är jag nojig eller hur gör Ni?

Du är nojjig. Ett, man gnider inte på frontlinsen - man putsar. Två, märken på frontlinsen har mycket liten (om ens någon) inverkan på bildkvalitén. Tre, släpp hörnpinnen och kom in i matchen. Sätt på motljusskyddet, tat lugnt och var glad.
 
Härligt med lugnande besked.

Vad använder ni för rengöring av frontlinsen?
Skulle vara trevligt med någon vätska så man slipper gnugga om det blir fettfläck.

Funkar Isopropanol från Kjell å CO ?
 
Använd alltid motljusskydd istället. Men visst om man gnuggar runt ett sandkorn mot linsen så är det ju klart att det blir repor, men dock ska det nog mkt till om duken är ren för att det ska bli ngn repa.

Risken att ett objektivlock skulle repa lisen är försumbar, om det ens går.

Men om du nu skall satsa på UV, eller helt genomskinliga filter så satsa på B&W då Hoya filtrena har en väldigt taskig yta som är svår att få ren.

Polarisationsfilter själ ganska mkt ljus så skulle inte vilja använda ett sådant till varje bild.
 
Allemyr skrev:

Men om du nu skall satsa på UV, eller helt genomskinliga filter så satsa på B&W då Hoya filtrena har en väldigt taskig yta som är svår att få ren.

Håller inte med, har både Hoya och B&W, har inget problem att få någon av dem rena. Men det kan ju bero på min fingerfärdighet, inte filterna.
 
Två reflektioner.

Har varit tvungen att byta filter på min 70-200 vid ett par tre tillfällen. Senast så fick jag ett stenskott i filtret på motocrossbanan. En tydligt synlig prick mitt i .......tur att jag hade ett uv filter på plats.

Vid några tillfällen har jag plockat upp gluggen ur väskan och filtret varit i tusen bitar. Fråga mig inte hur det har gått till. Nu tror jag att frontlinsen är lite stadigare än det tunna filtret men det känns ändå bättre med att det bara var filtret som behövde bytas.

Hoya har en annan beläggning än B&W som jag i alla fall har haft enorma svårigheter med att få rent tidigare. Sprit och annan linsputsvätska funkar inte. Det blir bara ett smetigt kletigt resultat som lyser i regnbågens alla färger. Däremot fungerar de nya linsputsningstrasorna som finns att köpa i vilken fotobutik som helst.Lite andedräkt på filtret och gnugg blir kanonbra. Problemet är således ett ickeproblem för mig numera.....
 
Mankan G skrev:
Däremot fungerar de nya linsputsningstrasorna som finns att köpa i vilken fotobutik som helst.Lite andedräkt på filtret och gnugg blir kanonbra. Problemet är således ett ickeproblem för mig numera.....

Jepps sådana jag använder, så jag har aldrig behövt kladda med linsvätskor etc, lite flås på filtret och lite lätt gnugg så är det som nytt! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.