ANNONS
Annons

Utvidga fokus Canon EOS 600D

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara FE

Ny medlem
Hej!

Jag har skaffat en begagnad Canon EOS 600D, för att fota mina konstverk. Problemet är bara att det endast blir en bit i mitten (eller dit jag flyttar fokuspunkten) som blir skarp, resten av målningen blir suddig. Jag har provat de olika automatiska inställningarna (de manuella förstår jag ingenting av), utan framgång. Finns det något sätt man kan utvidga fokus på? Så att det blir som när man till exempel tar ett foto med en smartphone, att allt är lika skarpt? Har sökt på Google utan framgång.

Tacksam för svar! :)

Objektiv är sällan lika skarpa i kanterna på bilden som i mitten, men om man bländar ner så kan det hjälpa.

Du måste också se till att kameran är helt parallell med tavlan du fotograferar.

Det är lite svårt att ge ett bra tips på åtgärder för att åstadkomma vad du vill utan ett bildexempel (med exponeringsdata). Kan du lägga in en bild här?

Mobiltelefonkameror har oftast rejält mycket större skärpedjup än din Canonkamera så det är mycket lättare att få allting skarpt med en sån. Om du inte behöver förstora bilden så mycket är det förmodligen lättare att få till en bra bild med en telefon.

Objektiv är sällan lika skarpa i kanterna på bilden som i mitten, men om man bländar ner så kan det hjälpa.

Du måste också se till att kameran är helt parallell med tavlan du fotograferar.

Det är lite svårt att ge ett bra tips på åtgärder för att åstadkomma vad du vill utan ett bildexempel (med exponeringsdata). Kan du lägga in en bild här?

Mobiltelefonkameror har oftast rejält mycket större skärpedjup än din Canonkamera så det är mycket lättare att få allting skarpt med en sån. Om du inte behöver förstora bilden så mycket är det förmodligen lättare att få till en bra bild med en telefon.

Tack för ditt svar!
Jag vet inte riktigt vad "blända ner" betyder, kan dessvärre ingenting om fotografering. Får försöka läsa på lite, inser jag.

Jag bifogar en bild (där syns det speciellt på trädet i mitten, fokus och suddigt på linjerna), men vet tyvärr inte hur man får fram exponeringsdata.

Ajdå, det var inte så bra. Tanken är att jag i framtiden ska kunna använda dem till tryck, och mobilen förvränger färgerna samt ger inte tillräckligt hög upplösning.

Bilagor

• 2017-03-10-SFE-Sara-FE-Majvor liten.JPG
    2017-03-10-SFE-Sara-FE-Majvor liten.JPG
    587.7 KB · Visningar: 117
Har du bara använt de automatiska lägena så kanske du inte vet hur du bländar ner? Istället för automatlägena ställer du ratten på AV och snurrar på hjulet uppe till höger. Du ser på övre displayen hur några siffror ändrar sig. Ställ in 11. Nu får du bättre kantskärpa och större skärpedjup. Tyvärr måste nu sensorn i kameran samla ljus under längre tid. Håller du då kameran i händerna när du fotar blir allt oskarpt. Har du ett stativ sätter du istället kameran på detta och använder självutlösaren. Har du inget stativ så ställ den plant på ett bord och häng tavlan på så sätt att du får med hela i bild. Använd självutlösaren.

På min Canon hittar jag självutlösaren genom att trycka på drive af uppe på huset och sedan väljer jag med hjulet bak på kameran. Det visas en liten timerliknande symbol med en 2:a bredvid. Är den inställd tas en bild 2sekunder efter att du tryckt på avtryckaren.

Troligen vet du redan detta men annars slipper du fråga vidare :). Lycka till

Tack för ditt svar!
Jag vet inte riktigt vad "blända ner" betyder, kan dessvärre ingenting om fotografering. Får försöka läsa på lite, inser jag.

Jag bifogar en bild (där syns det speciellt på trädet i mitten, fokus och suddigt på linjerna), men vet tyvärr inte hur man får fram exponeringsdata.

Ajdå, det var inte så bra. Tanken är att jag i framtiden ska kunna använda dem till tryck, och mobilen förvränger färgerna samt ger inte tillräckligt hög upplösning.

Hann svara innan jag såg detta :).

Jag tycker, precis som Anders, att bilden ser rätt bra ut, men det kan ju hända att man ser mer skavanker om man förstorar den mer än storleken på bilder som kan läggas in här i forumet.

Exponeringsdata är inbäddade i bildfilen så jag kan se att du har använt objektivet EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II inställt på 28mm och bländare f/4. Slutartiden var 1/40 sekund och ISO (förstärkningsfaktorn, ungefär) var 100, vilket är det lägsta på din kamera EOS 600D.

Ser rätt bra ut vad gäller inställningar även om du kanske borde blända ner lite grann, t.ex. till f/8 eller f/11. Slutartiden är också kanske lite i längsta laget om du inte använder stativ.

Hursomhelst så blev det en skarp bild, tycker jag.

Tack så mycket för era svar! :) Får experimentera lite.
Jag har inget stativ, utan lägger målningarna på köksbordet (bästa ljuskällan, har provat utomhus, men det blir inte bra), sedan står jag på en stol så att jag fotar rakt ovanifrån - kanske inte helt ultimat...

När bilden bara är liten ser man inte detaljerna, men när den är större syns det tydligt att t ex grenarna är suddiga.

Jag har inget stativ, utan lägger målningarna på köksbordet (bästa ljuskällan, har provat utomhus, men det blir inte bra), sedan står jag på en stol så att jag fotar rakt ovanifrån - kanske inte helt ultimat...
Det där är antagligen en stor potentiell felkälla. Det är rätt svårt att hålla kameran exakt parallell med bordsskivan med den metoden.

Ett stativ och ett vattenpass (t.ex. något i den här stilen; det som heter "3-vägs" är lättast att använda) för att rikta in kameran med är nästan helt nödvändigt, men då måste tavlan hänga på en vägg istället för att ligga på ett bord.

Sen får man hoppas att väggen är rak. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar