Annons

Utställningsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Utställningsproblem (skrivare, scanner, procedur)

Hej!

Kanske lite dumt att kalla det problem, mer ett val som måste göras/tas.

Jag fotograferar med en mellanformatskamera, svartvit film, negativ färgfilm och en hel del dia.
Jag tycker det varit lite klurigt med framkallning hittils eftersom jag inte har plats och möjlighet att framkalla själv.

Att framkalla negativ färgfilm, svartvit film och dia kostar inte så mkt...50-70:- per rulle ungefär. Men bara att få fram kontaktkarta, råkopior eller få negativen/diapositiven inscannade kostar 15-20:- per bild! (har varit runt halva stan)

Därför har jag tagit beslutet att införskaffa mig en Epson 4990 och scanna in mina negativ/dia positiv själv. Tror att detta kommer att förenkla min process avsevärt. Dessutom så tjänar jag ju in scannern på ca 25-30 rullar, vilket jag enkelt tar på 2-3 månader.

Hur som helst, efter sommaren stundar en utställning och jag har börjat räkna på vad det kommer kosta med uppförstorning, ca 10 bilder till 27x27 ungefär, 5 bilder till 20x20 och 5 bilder till 60x60. Sedan tillkommer kostnad för parspartå papper och ramar.

Sitter och funderar på om jag kanske tjänar på att införskaffa mig en skrivare också, och skriva ut de mindre bilderna. Bara lämna iväg 60x60 förstorningarna till labb?

Finns det någon annan som hamnat i samma situation? Det blir ju en hel del pengar att ligga ute med om man ska hänga 20-25 alster...

Vad jag hört från vänner så är tex Canons Pixmasystem riktigt bra.

Tjänar man på att tex införskaffa en Pixma ip8500 http://www.scandinavianphoto.se/?540108 och köpa papper + patroner. Eller blir det ändå dyrare i längden?

MvH Patrik
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.