Annons

Utställning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag planerar inför min första utställning, som blir på Bildens Hus i Sundsvall, i början av maj. Den kommer att handla om hur det är att leva som transvestit eller transsexuell i Danmark - ett projekt som jag kommer att göra under handledning av Kent Klich i Köpenhamn. Det känns såklart jättespännande alltihop, men även snurrigt eftersom man är nybörjare på detta område...

1) Kan man söka sponsring till en utställning?

2) Hur många bilder bör man eftersträva att ta med? Vad är ett "lagomt" antal?

3) Att tänka på vid hängning? S/v eller färg, val av ram, paspartout eller inte?
Vad är ett bra format på bilderna? 20x30, eller större?

4) Texter till? Vad är då bäst: "reportage"-text, bildtexter eller citat från olika personer?

Till utställningen kommer det att finnas ett litet blad med info om mig och utställningen...

Alla tips mottages varmt!

//Jessica

1) Ja, till exempel genom ett studieförbund, kommunen, ett förlag eller via fonder, RFSL osv..

Problemet är dock att ämnet är lite kontoversiellt. Min kollega på tidningen, Britt-Marie Trensmar, har gjort en utställning och bok om nakna män. Det är lite magstarkt för många tidningar, utställare och finansiärer. Kanske så för ditt ämne också.
Som ett exempel kan sägas att FOTO inte vågade publicera Trensmars bilder. Men nu har de i alla fall tagit en snällare bild på nyhetsplats.

2) Det beror på kvaliteten. Jag tror att 10-20 kan vara lagom. Svårt att få fler bra och med variation på den begränsade tiden.

4) Bra bildtexter kan innehålla citat tillsammans med ditt beättande och information. Det är väl en smaksak hur man gör. Det bör inte vara för långa i alla fall.

Lycka till!

Tack så jättemycket Magnus!

Ingen fler som har något tips? Ni behöver inte vara proffs på det här med utställning, bara komma med lite tankar eller så ;)

Tips på sponsorer kanske?
Det är den klurigaste biten just nu...

Nu har jag blivit sponsrad av Mitthögskolan i Sundsvall, i samarbete med Digital Print Center. Jag kommer att få mina bilder tryckta på bästa digitaltrycket norröver, så det känns jättekul.

Jag måste dock säga hur mycket bilder jag vill trycka och i vilken storlek.

Vad tycker ni är en bra utskriftsstorlek?

När jag var med på en utställning i somras så körde jag bilderna i 20x30 monterade i en svart 30x40 passepartout. Blev lagom stort tycker jag.
Men sedan beror det ju på lokalen,hur många bilder Du ska ha med osv..

Jesper

Senast ändrad:
20 bilder är nog lagom i samanhanget men det är svårt att säga utan att ha sett bilderna.
Angående bildtext håller jag med magnus, Du bör nog inte ha mer än några ord eller en mening som bildtext, det är bättre om texten bara ger en ledtråd och svaret finns i bilden.
20*30 kan vara väldigt smått beroende på motivet, prova att klipp ut några pappersbitar i olika storlek för att se vad som passar bäst.
Jag har haft lite bilder utställda de senaste två veckorna och några kopierade jag i 13x18cm för det passade bäst men de flesta i 24x38cm, jag ville egentligen kopiera de stora bilderna större typ 36x60 men det gick inte att fixa lokalt (på gotland). Se bara till så du har tillräcklig teknisk kvalité om du gör stora kopior!
En bra presentationstext är jätteviktig, där kan du ju även skriva lite mer om varje bild om du vill. Låt folk ta ett presentationsblad innan de går runt och kollar på bilderna.
Tydligör att bilderna är till salu och för vilket pris (om de är till salu altså)!

/Pott - som för övrigt sålde flamesserien som finns här på fotosidan idag i samband med att utställning avslutades.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=36901

Storleken på kopiorna måste ställas i relation till lokalens storlek. Ställer man ut på ett litet café är säkert 20x30 lagom, men i en större lokal blir det ganska fjuttigt.

10-20 bilder är lagom. Det beror ju också på lokalen, men även på hur bra du lyckas med bilderna.

froderberg skrev:
..... Britt-Marie Trensmar, har gjort en utställning och bok om nakna män. Det är lite magstarkt för många tidningar, utställare och finansiärer. ......
Jag har försökt få en utställning med nakna kvinnor istället och fått nobben från två caféer som tyckte det inte passade sig. Det kanske anses som mer diskriminerande och "objektifierande". Bilder på transexuella och transvestiter kan nog dock upplevas som mer magstarkt men också mer seriöst ändå.

Tack för jättemånga kloka råd!

Eftersom jag inte har börjat fota ännu, är det jättesvårt att säga hur det kommer att bli. Men, jag kan nog räkna med att trycka 20 bilder, av ett arbete som pågår i cirka 6 veckor.
Storleken är också svår att säga på rak arm. Bildens Hus är en liten utställningslokal, större än ett café men mindre än en gigantisk sal som de större fotograferna brukar ha.
Kanske blir 20x30 med en snygg paspartout på 30x40 bra. Var kan man inhandla dem? Eller är det kanske bättre att knåpa själv?

Tack igen för all oumbärlig vägledning i detta ämne som är alldeles nytt för mig...

Någon nämnde ett presentationsblad. Jag funderar på att göra ett sådant med lite info om mig, en bild eventuellt och lite info om mitt projekt.
Det skulle också vara trevligt med en översikt på alla bilderna, där man kanske skulle kunna skriva mer. Borde jag ha en liten portfolio med mindre bilder i, eller flera blad som är ihopvikta och med små bilder och text på?

För min del skulle jag i det här läget försöka koncentrera mig på hur jag ska fotografera bilderna och inte på hur jag ska hänga dom, kopiera eller trycka dom, storlek mm. Bildresultatet är ju ganska avgörande för hur man vill/kan presentera utställningen och först gäller det ju att fotografera, sedan planera/sammanställa och slutligen hänga.

Om jag skulle ge dig några råd för presentationen ändå så tycker jag att en storlek på 40x50 cm (inkl. passepartout) är lämpligt för den typ av lokal du ska använda. Då kan man använda bildformat på ca 21x30 (A4) eller 24x30 - 30x40 (vanlig fotopappersstorlek för kopiering). Även kvadratiskt format passar bra i denna ytterstorlek 40x50. Ramar i 40x50 finns att köpa på t.ex IKEA, Coop Forum el dyl. 30x40 ramar kan bli lite för "fjuttigt" om du inte har mer än 20 bilder. Jag hade själv 22 färgbilder i A4 storlek i ramar på 40x50 på en utställning i höstas och där dessa 22 bilder hängde i 2 mindre rum, det ena ca 4x5 m och det andra ca 4x6-7 m.

Clipsramar (endast glas och masonitplatta) tycker jag är snygga och rena. Köpte i höstas 20 st 40x50 på Coop Forum för 59 kr st. för utställningen men jag tror att IKEA är lite billigare. Syrafri passepartout köpte jag i en ramaffär i ark om ca 90x120 med en sida med kall/neutralvit yta på ena sidan (passar till färgbilder) och en varmvit yta på andra sidan (passar till svartvita bilder). Priset på dessa ark låg på ca 55 kr st. Jag använder sedan tidigare en snedskärande passepartoutkniv och lämnar ca 4 mm vit kant utanför bilden. Räkna med 45-60 min arbete för passepartoutskärning och montering per bild, inkl. rengöring av glas, signering mm (för en ovan som jag) så kan du fixa detta genom sponsring är mycken tid vunnen.

Senast ändrad:
Glömde skriva att om jag skriver ut/kopierar på 21x30 eller 24x30 papper så lämnar jag en vit kant på minst en cm runt bilden för att det ska passa till passepartouten som jag gör så att en ca 4 mm vit zon finns på bildpapperet mellan bild och passepartoutinnerkant. Bilden tejpar jag med arkivtejp på passepartoutens baksida. Man kan också tejpa på bakplattan. Bakom bilden kan man dessutom ha en syrafri kartongplatta men med clipsramar blir det för tjockt så att clipsarna blir svåra att få att sitta då, med risk att bilden ramlar i golvet. Jag brukar istället lämna det tunna skyddspapper som följer med ramen mellan bild och platta.

Senast ändrad:
Tack Nils för jättefina tips!

Jag skulle behöva hjälp med en punkt till, nämligen mitt presentationsblad. Ett blad är obligatoriskt och där ska jag skriva lite om mig och mitt projekt. Jag funderar dock på att visa mina bilder i lite mindre format, kanske en portfolio eller ett vikt pappersark med samtliga bilder i miniformat. Där skulle man också kunna skriva ut bildtexterna eller dylikt.

Vad tror ni blir bäst, om ni tänker som åskådare på en utställning?

Ett presentationsblad med bilderna i miniformat och med bildtexter tycker jag verkar vara en bra idé att ha som åskådningsmaterial utöver utställningsbilderna. Jag tror inte det blir så snyggt att ha texten bredvid/under bilderna på väggen.

Graal skrev:
Jag tror inte det blir så snyggt att ha texten bredvid/under bilderna på väggen.

Precis min tanke med det hela. Jag är inte heller så förtjust med texter runt en bild, vill väl att bilden ska få tala för sig själv. För dem som vill läsa om bilderna kan man göra ett litet blad där det står mer. Frågan är hur mycket?

Min första tanke var att göra ett minireportage, som en liten kopia av några sidor ur en tidning, på kanske två ihopvikta A4. Men det känns lite överkurs tror jag...

Ang. bildstorleken så beror de som sagt mycket på lokalen, jag tycker dock att det kan vara väldigt trevligt med riktigt små bilder i en stor lokal också... kanske 3st 10*10 bilder i en riktigt stor ram.

Hur och om bildtexter skall användas beror ju också mycket på bilderna och inramningen. Jag kan tänka mig att det skulle vara ganska häftigt med texterna skrivna direkt på väggen om det t.ex. är korta citat. Detta förutsätter ju dock att väggarna tillåter detta... och de som har lokalen.

Ett "produktblad" med små varianter av bilderna och texter är alltid trevligt, där får man ju även plats med kontaktinformation och priser.

Jag hadde en "utställning" en gång när det var något jippo i det lokala centrumet, då spikade vi ramar av tunna reglar, sedan spände vi upp riven wellpapp med packsnöre som vi sedan häftade fast bilderna på. Då var det 30*40 fotopapper med några cm vit ram runt bilderna och sedan collorerade med akvarell pennor... det känndes rätt då, och det känns lite som att det skulle kunna funka med en råare variant även för dig.

Håller på att fundera på en utställning av mina alster. Nu har det ju gått några år efter dessa ovanstående inlägg. Priserna tror jag har sjunkit osv. Jag tror jag satsar på ca 30x40 cm stora bilder. Men skulle vilja ha några riktigt stora. Kanske i nån helt annan printform.
Håller ovanstående rekommendationer. Eller föreslår ni något nytt?

ANNONS