Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utställning - ramar

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag bestämt mig, jag ska ha en utställning. Jag har hela tiden skjutit upp det så nu måste det bli av.

Har ni något förslag på ramar? Hade tänkt att ha flest fotoutskrifter i storleken 30x40 och 50x70. Jag har också tänkt att ha några större canvastavlor, inte så många eftersom det blir dyrt. Tänk om jag köper upp flera stora canvastavlor och så är det ingen som köper? Därför tänkte jag mest ha fotoutskrifter (Crimson).

Fungerar Ikea-ramarna tycker ni? Jag har eget syrafritt passeparteaut papper som jag kan skära ut då jag vet att Ikeas gulnar med åren.

Jag tar tacksamt emot tips när det gäller utställning, vad ska jag tänka på? Prissättning?

//Bee

Senast ändrad:
Hur sjutton väljer jag ut vilka bilder jag ska välja? Är det några motiv som "säljer mer" än andra? Hur många tavlor ska jag ha?

Saker som folk känner igen säljer bättre tycker jag.
Man kan ju sälja helt ramlöst också, rena utskrifter till en billigare peng. Jag har hört om folk som även tagit med sin printer och skrivit ut nya bilder allt eftersom bilderna säljer.
Sen ska man nog inte ta i för mycket när det gäller ramar. "Tavlan är fin men jag gillar inte ramen" är tråkigt att höra. Nu lyder jag inte alltid mitt eget råd men kan vara bra att ha i åtanke.

Saker som folk känner igen säljer bättre tycker jag.
Man kan ju sälja helt ramlöst också, rena utskrifter till en billigare peng. Jag har hört om folk som även tagit med sin printer och skrivit ut nya bilder allt eftersom bilderna säljer.
Sen ska man nog inte ta i för mycket när det gäller ramar. "Tavlan är fin men jag gillar inte ramen" är tråkigt att höra. Nu lyder jag inte alltid mitt eget råd men kan vara bra att ha i åtanke.

Tack!
Det var ett bra förslag! Jag kan ju även ha några oramade för de som inte vill ha de ramar jag har valt.
Då kan jag välja flera motiv ;) Det är ju så svårt att veta vad besökarna vill ha. Helst skulle jag vilja gå ut med en fråga till ev. besökare och be att de väljer ut de som de tycker jag ska ha med på utställningen. Men jag tror jag har för många bilder så det blir nog många som inte orkar gå igenom alla ;)

Nu har jag tyvärr ingen skrivare utan jag anlitar Crimson.

//Bee

Tack!
Det var ett bra förslag! Jag kan ju även ha några oramade för de som inte vill ha de ramar jag har valt.
Då kan jag välja flera motiv ;) Det är ju så svårt att veta vad besökarna vill ha. Helst skulle jag vilja gå ut med en fråga till ev. besökare och be att de väljer ut de som de tycker jag ska ha med på utställningen. Men jag tror jag har för många bilder så det blir nog många som inte orkar gå igenom alla ;)

Nu har jag tyvärr ingen skrivare utan jag anlitar Crimson.

//Bee

Billigare alternativ utan ram går ju alltid att ha "planscher" ihoprullade som säljes för mycket billigare i pris, och canvas uppspända för större peng.

Finns säkerligen en hel hop med folk just exempelvis på fotosidan som har skrivare som kanske kan hjälpa dig komma undan snäppet billigare när det gäller utskrifter.

Ribbaramar

Har en utställning just nu på Botaniska i Göteborg. Jag valde IKEAs Ram av modell Ribba. Prisvärd och med passepartout. Tycker de passa perfekt till fotografier.

Hej!

Nu har jag bestämt mig, jag ska ha en utställning. Jag har hela tiden skjutit upp det så nu måste det bli av.

Har ni något förslag på ramar? Hade tänkt att ha flest fotoutskrifter i storleken 30x40 och 50x70. Jag har också tänkt att ha några större canvastavlor, inte så många eftersom det blir dyrt. Tänk om jag köper upp flera stora canvastavlor och så är det ingen som köper? Därför tänkte jag mest ha fotoutskrifter (Crimson).

Fungerar Ikea-ramarna tycker ni? Jag har eget syrafritt passeparteaut papper som jag kan skära ut då jag vet att Ikeas gulnar med åren.

Jag tar tacksamt emot tips när det gäller utställning, vad ska jag tänka på? Prissättning?

//Bee

Har själv haft några utställningar och har då använt IKEA Ribba,som jag tycker är en neutral och prisvärd
ram som man kan få i olika storlekar o färger.r Ramen är inte heller så dyr, så det kan bli lite lättare att ev sälja några fototavlor.
Med vänlig hälsning P Månsson

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto