Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utställning med ev. föräljning

Produkter
(logga in för att koppla)

HelenaSand

Ny medlem
Hej,

Jag har blivit erbjuden att ställa ut några bilder under ett en-dags evenemang i Stockholm, anordnat av en kompis till mig. Själva evenemanget ska dra fokus på frågor kring yttrandefrihet och rösträtt och kommer att bestå i konserter, föreläsningar och dyl. Hon upplyste mig om att jag hade möjlighet att sälja bilderna om intresse fanns och nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Mina frågor är följande:

- jag tänker montera upp bilderna på 10mm Kapa. Men alla gillar ju inte detta utan skulle kanske föredra ett tryck att rama in. Ska jag erbjuda både min monterade kapa OCH en vanlig print till försäljning? Ska jag isfall ha med mig prints eller ska jag ta beställningar?

- bör man ha en upplaga av en bild, numrera den osv?

- vad bör man ta för en bild i 50x75, ex kostnader?

Jag skulle vara oerhärt tacksam för lite tips och feedback!

Mvh Helena

Det klart att du kan numrera.
Men det kräver samtidigt att du håller koll på antal kopior. Troligtvis är det bra att hålla koll på vart de är sålda också. Och då förutsätter jag en begränsad upplaga.

Jag gissar att det är konstnärsfoto tagen av en erkänd konstnär som har mest att tjäna på numrering.

Nu vet inte jag hur du jobbar men OM man printar mer än ett ex för att göra en bild så kan du ta med den extra omonterade kopian till försäljning.

Pris? tja det hänger ju en hel del på hur tjocka plånböckerna är som tittar på utställningen. Lever du på foto? i så fall vill man ha mat på bordet.

Som amatör som jag är så brukar jag ta sikte på 2-4 x materialkostnaden. Då kan jag få 1-3 av mina tävlingskopior betalda av ngn annan. Men lever du på foto så kan du absolut inte räkna som jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar