Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utställning Fotoskolan

Produkter
(logga in för att koppla)

LarsV

Aktiv medlem
Det är kanske lite sent påtänkt nu, men imorgon, lördag, tänkte jag titta på en utställning på Fotoskolan i Skåne, Bredgatan 5 i Lund.

Temat för uställningen är:
"Experimentellt
24 elever vid Fotoskolan Skåne"

Jag tänkte gå dit 12,30 och det vore kul om någon följde med. Vi ses i så fall vid ingången.

/Lars

uups, det var ju synd man missade det, Lars.

Kan du förmedla lite av dina intryck här, så vore det kul!

h/mats

Spår av en befolkning - bilder av Anders Kristensson

I morgon, söndag den 13 mars, klockan 14.00
invigs en utställning med fotografier av Gullersstipendiaten Anders Kristensson, på Kulturen i Lund.

Utställningen håller på mellan 13/3 - 28/8.

Kulturen har öppet tis-sön 12-16.

mer info på http://www.kulturen.com

Jag kommer att vara där vid 14.00 på söndag. Någon som vill hänga på?

h/Mats

Senast ändrad:
Jo, nu har jag varit där. Jag tyckte det var intressant. Det var som sagt 24 elever som fått skapa en utställning utifrån temat "Experimentell fotografi".

Bilderna var huvudsakligen svartvita med några få undantag. En del bilder var framkallade med annan teknik och var blå. Nytt för mig och väldigt läckert/annorlunda. Ni andra vet kanske vad tekniken heter?

Någon hade jobbat flitigt i Photoshop.

Jag pratade med några av eleverna och de var själva förvånade över hur varierat resultatet blivit. De var själva rädda för att de under året blivit stöpta i samma form efter att ha gått gemensam utbildning, men här fanns prov på många stilar.

En kul uppgift de haft under läsåret var att fotografera på temat "Människor". Läraren hade kört runt med eleverna, släppt av dem på en plats och där, på en begränsad yta, skulle de ta bilder för en utställning. Deras "portfolios" från det äventyret fanns där oxå. Någon hade fotograferat händer på olika yrkesgrupper. Någon hade fått den otacksamma uppgiften att bli avsläppt på landsbygden utanför Hjärup och ytterligare någon annan hade blivit avsläppt utanför en gammal bondgård där det bodde en ungkarl anno 1870. Typ.

En sak som slog mig var deras "oräddhet" för att fotografera människor på stan, något som jag själv har svårt för.

Ja, jag är glad att jag gick dit. Sista dagen för den utställningen är imorgon så det finns fler chanser.

Re: Spår av en befolkning - bilder av Anders Kristensson

mazeson skrev:

Jag kommer att vara där vid 14.00 på söndag. Någon som vill hänga på?

h/Mats

Nä, imorgon pockar svärföräldrarna på uppmärksamhet så jag kan inte.

/Lars

Anders Kristenssons bilder på Kulturen

En liten rapport från uställningen på Kulturen.

Anders Kristenssons bilder är mycket intressanta. Ett flertal av dessa presenterades även i Sydsvenskans söndagsnummer (12/3). Utställningen omfattar c:a 100 bilder, tagna med storformat och stor blixtuppställning under framför allt 1990-talet.

Anders kallar sina bilder för "Spår av en befolkning", vilket är ett mycket passande namn.

Han jobbar mycket med motbilder också, vilket ger ett mervärde att se bilderna på en utställning. Det är mycket man kan läsa ut ur bilderna och än mer genom att de är hängda i par eller tre och tre.
Bilderna känns som om de är tagna i ett annat århundrade, vilket de ocskå är, men det är bara 10 år sedan. Det känns som längre sedan.

Ingen av bilderna innehåller någon som ler. Alla är allvarliga, vilket hjälper på budskapet och klassamhällsskildringen.

Rent tekniskt så blir man ju både sugen och lite avundsjuk på att kunna spatsera runt och ta porträtt med storformatskamera (4X5 tum) och stor ljussättning med en eller två bouncers (och eget elverk). Det ger häftiga effekter att ta blixtbilder på en badstrand mitt i sommaren.

På utställningen har Anders även med tre porträtt av tre damer på ett äldreboende. Han har där använt sig av twå stora ljusboxar som reflekteras i modellernas ögon, så deras pupiller har blivit avlånga och kattlika (och lite mer elaka kanske). Jag undrar om det var meningen. Det kanske det var.

Så gå och se härliga, STORA bilder på allvarliga människor i det svenska samhället! Det är inspirerande.

h/mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar