Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utställning, (c) & personhänsyn

Produkter
(logga in för att koppla)

ovanmyra

Aktiv medlem
Hej!
Förmodligen triviala frågor men jag tycker inte riktigt jag hittar svar när jag söker i forumen.

Jag ska ha min första anspråkslösa utställning. Kanske säljer jag någon inramad förstoring. Kan jag betrakta den som copyrightad om jag signerar på passepartouten eller bör jag göra något mer?

En av bilderna föreställer en person som släcker uppflammande brand på kolmila vid ett evenemang som var öppet för vem som ville komma dit.
(Kan ge fler detaljer på begäran.) Är det okej att ställa ut bilden utan vidare, och kan jag sälja den till en vilt främmande person med gott samvete?

Antar att det finns både en juridisk och bruklighetssida av detta...

-Lars W

Upphovsrätt gäller i princip oavsett vad du skriver på bilden, utom kanske om du skriver att du avsäger dig den.

Bilder på utsällningar brukar väl både juridiskt och moraliskt falla under begreppet konst. Kör på! :)

LeadHead skrev:
Upphovsrätt gäller i princip oavsett vad du skriver på bilden, utom kanske om du skriver att du avsäger dig den.

Bilder på utsällningar brukar väl både juridiskt och moraliskt falla under begreppet konst. Kör på! :)

För att förtydliga så behöver du inte aktivt hävda att du har upphovsrätt (det heter copyright på engleska).

Du akn lika gärna låta bli att signera om du nu vill det.
Din upphovsrätt har du ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar