Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utställning / Bildserie

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
FS-Galleri med "riktiga" utställningar?

Har inte läst hela forumet men vill delge lite synpunkter:

Tycker GF är ett bra initiativ men skulle vilja utveckla konceptet lite, eller rent av föreslå någpt kompletterande? Här är det enstaka bilder som läggs in i en salig blandning och jag upplever det inte som så homogent och harmoniskt. Ett galleri visar oftast flera bilder av en eller ett fåtal fotografer och brukar vara mera homogent. Visst har vi Utställningarna, fast där är det ingen bedömning. Och personligen ser jag mycket där som helt ointressant med lägre kvalitét. Jag skulle vilja föreslå ett Utställningsgalleri med bedömning, där man kunde få sin utställning bedömd. Tror det skulle kunna bli intressant? Låt oss säga minimum 10-15 bilder. Att producera enstaka bra bilder kan nog de flesta, men att hålla en jämn och hög kvalitét och att sätta samman det till en bra utställning är betydligt svårare. Kan det vara något att utveckla?

Intressant förslag Nils, och grundlogiken skissade vi på i December på luncherna men inte hunnit realisera. Planen är att bygga så man kan få kritik på "bildserie" (alltså generellt i kritikpoolerna, men kanske även i ett "galleri"). Ungefär så här är det tänkt:

- Medlemmen laddar upp sin serie (minimumen har vi inte satt, men max ca 50 bilder).
- första bilden i serien blir "presentationsbilden".
- serien kan sedan läggas för kritik och i poolen ser man då presentationsbilden (med en ikon som säger "bildserie").
- man kan sedan bläddra igenom alla bilder, och man kan ge serien kritik. (Exakt användargränssnitt inte satt).

Sen kan man ju fundera på hur vi skall utveckla/kombinera för ett Galleri FS. Där får vi fundera mer.

Kommer det att fungera som GFS, med ett juryförfarande och att bara de bästa bildserierna visas? Det var det jag mest var ute efter, annars har vi ju Utställningarna som fungerar utan jury.

Jag var kanske lite otydlig. Vi kommer bygga en bättre funktion för galleri/bildserie och det var det som jag beskrev ovan.

Men sen skulle vi ju kunna skapa ett Galleri FS Bildserie också. Det vore ju rätt snyggt faktiskt. Den skulle väl kunna bygga på samma logik / tänk som GFS gör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar