Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utslag av kemin

Produkter
(logga in för att koppla)

whe

Medlem
Har precis börjat slabba i mitt provisoriska mörkrum. Ventilationen är sådär. Sitter en fläkt i taket som surrar lite.
Kemin jag använder är paterson FX-39, Acuprint och Acufix.

Igår kände jag ur det började klia på händerna och lite upp på underarmarna. Det kliade inte så värst mycket. Det kan lika gärna vara för att det var riktigt varmt där inne, och jag svettades en hel del. Använder pincetter och fick ingen kemi på mig så vitt jag vet. Inga handskar.
Såg att det var lite smårött-flammigt på ovansidan av min vänsterhand, när jag kom ut från mörkrummet.
Idag är det så gott som borta.

Ska jag vara orolig för det? Är handskar en bra idé, eller ska jag helt enkelt ge upp tanken om framkallning? Kanske några andra kemikalier som är skonsammare?
 
Undvik kontakt med kemikalierna... kan vara rätt starka grejer, och är inte ovanligt att man får kontaktallergi. Skulle använda handskar om jag vore du, eller pincetter (vid förstoring). Tror inte någon kemikalie är mildare än någon annan ifall processen är c41... (eller pratade du svartvit framkallning?)

/Erik
 
Många oroar sig för cancer från kemin men allergi och överkänslighet är det man skall oroa sig för.

Undvik all kontakt med kemin. Använd handskar när du blandar och agiterar filmdosan.
Skölj händerna noga och använd Lactacyd som är en tvål med lågt pH.
Ventilationen är viktig, helst bör luften bytas var tolfte minut. Öppna dörrar så fort du tänder vitt ljus om ventilationen är dålig.
En fläkt i taket är inte ventilation utan bara ett sätt att få dålig luft att snurra runt fortare.
Spiller du kemi torkar du upp med en gång. Intorkad kemi som dammar runt är inte nyttigt.
Använd framkallare som X-tol och Agfa Neutol Plus som innehåller mindre av irriterande kemi som metol och Hydrokinon.

Var uppmärksam, blir problemet återkommande skulle jag skippa allt arbete i labb och antingen bli helt digital eller skanna in filmen och låta ett labb skriva ut bilderna.
 
Ska prova kopiera några bilder nu, och se om jag får samma utslag igen.

Några andra som har märkt att det kliar/fått utslag?
 
Den stora boven när det gäller kontaktallergerner är metol. Använd därför metolfri filmframkallare. Nar det gäller pappersframkallaren ska man använda pincett och då slipper man ju ha kontakt med framkallaren. Här finns annars många metolfria alternativ, t ex Ilford Multigrade eller PQ Universal.

När det gäller handskar är jag lite kluven. Om man har känsligt skinn så är miljön inne i en tät handske inte så bra, det blir för varmt och fuktigt. Pröva hellre en skyddskräm (fråga på Apoteket). Har man ömtålig hy gäller hudläkarnas råd om tvättning och duschning: inte för ofta, inte för länge och inte för varmt vatten. Mipererts råd om tvål med lågt pH är bra, vanlig tvål löser hudfettet alltför bra och torkar ut skinnet
 
whe skrev:

Några andra som har märkt att det kliar/fått utslag?

Japp !

De få ggr jag glömmer handskar så börjar det nästan alltid att småklia på fingrarna. Jag brukar slabba med framkallaren och jag tror det är den som ger mig klibesvär.

Men, som regel har jag tjocka latexhandskar på mig och då kliar det naturligtvis inte. Däremot kan det bli varm och fuktigt inne i handsken men hellre det.....

Pincetterna lyckas jag som regel knuffa ner i "spat".....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.