Annons

Utskriftsstorlek i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

peber

Aktiv medlem
Jag kör Lightroom 3.2 på Windows 7. Jag ska skriva ut en bild från min EOS7 direkt från råfilen och bilden ska bli i format 30x40 på ett papper i storlek A3+. Jag ställer in en cell size på 300x400 mm, kryssar i "zoom to fill", marginaler på 0. Min skrivare är en Epson Stylus R1900, i drivrutinen ställer jag in en utskrift i storlek A3+ utan marginaler. Problemet är bara att när jag sen mäter bilden på papperet så är den lite större än 30x40, cirka 30,5x41. Varför blir det så? Vad ställer jag in fel? Om jag slår på marginaler i skrivarens drivrutin så krymper bilden lite på "papperet" i förhandsvisningen i Lightroom, är det det som är problemet? Jag skulle kunna testa själv men saken är att det är ett ganska dyrt papper jag använder så jag vill helst inte slösa papper i onödan om någon här kan tala om hur jag ska göra... :)

/Per

Vet inte om följande är rätt men..

Jag skulle tro att det är "zoom to fill" som trasslar. Min canon ville göra liknande om jag valde kantfri utskrift. Det spelade ingen roll om jag beskar till 297x210mm (exakt A4-mått), bilden förstorades upp utanför papperet och beskars därefter. Det var som om skrivaren inte ansåg att ett A4 var 297x210mm.

Jag löste problemet genom att skita i "kantfri". Ställde ner marginalerna lite och lät det bli en kant runtom.

Kan ju skilja mellan olika drivare men då låter det ju nästan mer som att det är "kantfri" som spökar. Om jag inte kryssar i zoom to fill så skrivs bilden ut i 3:2-format, dvs 40x26,5 och inte 40x30 som jag vill ha (jo det försvinner en del på sidorna men det är inget attt göra åt). DET upptäckte jag den hårda vägen... :) Så det är inte den...

/Per

Efter att ha rotat lite i det biologiska arkivet minns jag att detta nämns angående kantfri utskrift. "Bilden förstoras så att det blir för stor, därefter beskärs den." Inte ordagrant, men något sådant.

Varför kan du inte beskära bilden till rätt format innan utskrift?

Kan du inte välja "original aspect ratio" eller något liknande?

Hur stort är ett A3+-papper föresten?

Efter att ha rotat lite i det biologiska arkivet minns jag att detta nämns angående kantfri utskrift. "Bilden förstoras så att det blir för stor, därefter beskärs den." Inte ordagrant, men något sådant.

Varför kan du inte beskära bilden till rätt format innan utskrift?

Kan du inte välja "original aspect ratio" eller något liknande?

Hur stort är ett A3+-papper föresten?

Ett papper i A3+ är 13x19 tum. Jag har en bild i 3:2-format som ska passa i ett passepartout med ett innermått i proportionerna 4:3. Visst, jag kan beskära innan men jag har kollat en bild som var beskuren innan och den är också lite för stor på papperet. Så, egentligen är väl frågan: varför blir en helt fylld cell på 300x400 mm lite större på papperet? Är det något som är felinställt i Lightroom eller i skrivarens drivrutin? Eller är det en bugg? Det är ingen katastrof med de extra millimetrarna men om det enkelt går att fixa vill jag gärna göra det... :)

/Per

Jag är långt ifrån expert, men så länge ingen annan tar ton kan jag fortsätta gissa =)

Jag kan nästan sätta pengar på att det är "zoom to fill" som spökar. Fast jag medger att det är lite konstigt då du har ställt in A3+ (som jag får till 33x48cm) innan utskrift.

Om vi säger såhär då. Du vill ha bilden i 30x40cm. Då finns det ju 3 cm på ena sidan och 8 cm på den andra till godo. Behöver du verkligen bråka med marginalerna då?

Kan du inte testa så här:
Stoppa i ett billigt A4-papper.
Gör bilden mindre än 210x297mm. Kanske kring 190x270mm, bara så att den ryms gott och väl inom marginalerna.
Testa med och utan "zoom to fill".
Mät och se.

Samma "fel" bör uppträda nu, och gissningsvis kommer bilden utan "zoom to fill" stämma exakt.

Hehe, tack för dina gissningar, uppskattas! Så fort du började skriva om att "sätta pengar" blev jag ju bara TVUNGEN att testa med en gång! ;-) Tänkte faktiskt inte på att testa på ett mindre papper, måste vara lite kvällstrött... :)

Jag skrev ut bilden i en cell 25x16,67 på ett enkelt A4-papper, då är den i originalformat 3:2 på det papperet. Om jag skriver ut utan marginaler så blir den för stor oavsett om zoom to fill är ikryssad eller inte. Om jag däremot ställer in skrivarens drivrutin på att lägga på marginaler så ställer lightroom in dessa och zoom to fill blir grå. DÅ STÄMMER DET! Med andra ord, välj endast kantfri när det verkligen ska vara kantfri!

Problemet löst! Stort tack för hjälpen!

/Per

Precis, när man väljer att skriva ut "kantfritt" förstoras bilden upp så att den går "utanför" papperet. Detta är inge något speciellt för Lightroom utan gäller generellt.

Vill man ha 100% koll måste man skriva med marginaler och sedan beskära själva papperet. Min erfarenhet är att då fungerar allt som förväntat - en cell på t ex 300 x 400 mm blir exakt så stor på papperet.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto