Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskriftsproblem-Photoshop -> Epson3800

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Hej!
Hade inga problem med mina utskrifter innan jag köpte mig en ny Macdator utan det såg väldigt bra ut och stämde bra med bilden på skärmen. Använde skärmen Apple Cinema, Photoshop CS2 samt skrivaren Epson 3800.

Nu har jag köpt mig en ny skärm Nec 2690, MacPro samt Eye One (som jag kalibrerat min Nec 2690 med) och nu blir bilderna inte lika bra som innan. På skärmen är hudtonen gulbrun, så som jag vill ha det. Men på utskrifterna blir huden mer röd. Provade att göra en annan skrivarinställning enligt http://www.digitalpedagogen.se/om_instr/om_skriva.html men det såg inte klokt ut. Helt galet fel blev utskriften.

Ni som använder Epson 3800, vad har ni för skrivarinställning?
Jag börjar där. Funka det inte med era inställningar kan jag fortsätta med att kolla om kalibreringen med Eye one är orsaken. osv.

Tack på förhand!
/Marie

För min del så löste colorbytes Imageprint alla mina utskriftsproblem, kanonprogram. Rekomenderas med epson.

Tack för länken. Ganska mycket pengar för programmet... 8000 kr!

Var ju som sagt nöjd innan med utskrifterna på MacBookPro/Apple Cinema innan jag bytte till MacPro/Nec 2690. Vilken jä..la nedgradering:(
Någon billigare lösning hoppas jag på, typ bara en inställning i PS, Eye One eller Epson 3800.

Någon som har vidare vägledning?

/Marie

Hej, det som beskrivs hos digitalpedagogen är helt korrekt, dvs gör du så kommer printen se ut som den gör på en korrekt kalibrerad skärm. Man kan med andra ord ganska enkelt isolera felet och konstatera att det är dina bildskärmsinställningar som är galna.

Att använda en RIP som Imageprint eller Colorburst rättar inte till problemet, däremot blir utskriften av andra skäl något bättre än den med originaldrivrutinen.

/Kjelle

Kjell Norberg skrev:
Hej, det som beskrivs hos digitalpedagogen är helt korrekt, dvs gör du så kommer printen se ut som den gör på en korrekt kalibrerad skärm. Man kan med andra ord ganska enkelt isolera felet och konstatera att det är dina bildskärmsinställningar som är galna.

Att använda en RIP som Imageprint eller Colorburst rättar inte till problemet, däremot blir utskriften av andra skäl något bättre än den med originaldrivrutinen.

/Kjelle

Som läget är så använde jag Eye One för första gången idag. Endast skärmen kalibrerades, men borde den inte "sammanlänkas"/kalibreras med Epson 3800? Så att Epson lär sig tala samma språk som skärmen?

Gissar att Eye One har fler funktioner som jag inte kommit underfund med.

Om det stämmer att utskrifterna ska bli bra med inställningarna enligt digitalpedagogen, så är det nästan helt klart att jag inte kalibrerat rätt eller gjort allt som man ska göra.

Någon som har erfarenhet av Eye One Dispaly 2 och kan berätta lite hur det gick till när med kalibreringen genomfördes?

/Marie

Profilerna behöver inte sammanlänkas, däremot måste man se till att profilen verkligen är vald i Systeminställningar/Bildskärmar/Färg, dessutom måste du naturligtvis ställa in korrekt arbetsfärgrymd etc i Photoshop.

Det troliga är nog trots allt att du gjort något fel vid bildskärmskalibreringen. Ta ett snack med din återförsäljare så kan de säkert visa hur du ska göra. Jag förutsätter att din bildskärm är kalibreringsbar... Känner inte till NEC men det är ett fåtal skärmar som faktiskt går att kalibrera med 100%-igt resultat. Är din bra nog?

Atena skrev:
Provade att göra en annan skrivarinställning enligt http://www.digitalpedagogen.se/om_instr/om_skriva.html men det såg inte klokt ut. Helt galet fel blev utskriften.

Ni som använder Epson 3800, vad har ni för skrivarinställning?
Jag börjar där. Funka det inte med era inställningar kan jag fortsätta med att kolla om kalibreringen med Eye one är orsaken. osv.
Så vitt jag kan se är den länken du refererar till helt korrekt. Låt Photoshop styra färgerna, välj rätt skrivarprofil till det papper du skriver ut med, stäng av skrivardrivrutinens färghantering så att du inte dubbelkorrigerar (No color adjustment).

Om det ser helt galet ut skulle jag söka felet i kedjan jag beskrev ovan. Om du kalibrerar skärmen med i1 Display kan du nästan inte göra fel om du följer instruktionen. Skillnaden mellan en kalibrerad skärm och en rätt utskriven bild är aldrig "helt galen", även om det krävs rätt betraktningsljus för att få fullgod överensstämmelse.

Vilket papper skriver du ut på?
Vilken utskriftsprofil har du valt till det papperet? (Måste matcha!)
Är du helt säker på att inställningarna i PS och drivrutinen är rätt inställda? Kolla en gång till för säkerhets skull.

Här skulle jag föreslå att du söker felet.

Re: Re: Utskriftsproblem-Photoshop -> Epson3800

alfin skrev:

Vilket papper skriver du ut på?
Vilken utskriftsprofil har du valt till det papperet? (Måste matcha!)

Jag är lite osäker på Skrivarprofilen som man väljer i PS. Använder just nu Epson premiun semigloss vid provutskrifterna. Osäker vilken skrivarprofil jag ska välja där. Det finns en profil som låter som om det vore den, SPR300 premium semigloss. Men just det valet gjorde att utskriften såg helt tokig ut. När jag istället valde RGB 1998 blev det mer åt det rätta hållet fast med alltför röd hudton. Kollade på Epsons hemsida om de hade skrivarprofil för just det pappret men fann inte riktigt något.

Profilen heter "Pro38 PSPP" vilket betyder Premium Semigloss Photo Paper.

Glöm inte att slå av färghanteringen under fliken "Print Settings"/"Color Settings" annars blir det galet.

Re: Re: Re: Utskriftsproblem-Photoshop -> Epson3800

Atena skrev:
Osäker vilken skrivarprofil jag ska välja där. Det finns en profil som låter som om det vore den, SPR300 premium semigloss.
Verkar som du väljer en profil för en annan skrivare. För att få rätt utseende måste du välja en profil som är gjord för din skrivare/papper. Sedan är det också viktigt att du väljer exakt samma mediainställning som användes när profilen gjordes.

Stefan

Kan inte fatta det! Nu verkar det funka! :)
Utskriften påminner snarlikt skärmen =0)

Var inne på Epsons hemsida och läste om några justeringar man kunde göra i PS under Edit -> Colorsetting. Gjorde dessa få justeringar, typ Workingspace RGB - RGB1998.

Epsons papper hade tagit slut så jag tog fram Ilfords papper samt hämtade hem papprets profil på Ilfords hemsida.

Valde Ilfords profil under Skrivarprofil och sedan i det andra fönstret valde jag att ändra endast pappersort till premium glossy photo paper då Ilford föreslog det.

Lite svårt att förklara vad jag gjorde för jag gjorde en del och nu funkar det =0)

Felet var som ni skrev, Skrivarprofilen.

Utan er vägledning hade jag inte löst problemet.
Tusen tack mina vänner =0)
/Marie

Så skönt ...

Jag såg den här tråden först nu ... ville bara säga att det gläder mig att du kom rätt till slut ...

Håkan Mossberg
Digitalpedagogen

Re: Så skönt ...

hmoss skrev:
Jag såg den här tråden först nu ... ville bara säga att det gläder mig att du kom rätt till slut ...

Håkan Mossberg
Digitalpedagogen

Tack! Det var verkligen frustrerande när det inte blev rätt. Nu kan jag skriva ut mina arbeten och stolt visa upp dem:)
/Marie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar