Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskriftsproblem Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

LarsGT

Aktiv medlem
Jag vill skriva ut en bild i en exakt storlek (18.4 x 28.4 cm = 7.234 x 11.18 tum, 300 dpi) på ett A4 papper. Sparar bilden i denna storlek men när jag skall skriva ut bilden visas en annan storlek i för-granskningsfältet. Vid utskrift blir bilden utfallande och beskuren om jag valt ramlös utskrift eller med vit ram och nedskalad i storlek om jag väljer vit ram i skrivarens program. Skrivaren är en HP Photosmart 5390 All in One och den har fungerat perfekt med andra bildbehandlingsprogram. Elements låser sig dessutom ofta då jag går tillbaka för att ändra utskriftsinställningarna. Har ominstallerat programmet, men problemet kvarstår. Vad göra?
 
Jag gillar allt I Elements, med ett undantag och det är utskriftsfunktionen som jag tycker är kass. Jag gör all redigering I Elements, men använder sedan ZoomBrowser (programvara som följer med Canon kameror) för utskrift.
 
Jag vill skriva ut en bild i en exakt storlek (18.4 x 28.4 cm = 7.234 x 11.18 tum, 300 dpi) på ett A4 papper. Sparar bilden i denna storlek men när jag skall skriva ut bilden visas en annan storlek i för-granskningsfältet. Vid utskrift blir bilden utfallande och beskuren om jag valt ramlös utskrift eller med vit ram och nedskalad i storlek om jag väljer vit ram i skrivarens program. Skrivaren är en HP Photosmart 5390 All in One och den har fungerat perfekt med andra bildbehandlingsprogram. Elements låser sig dessutom ofta då jag går tillbaka för att ändra utskriftsinställningarna. Har ominstallerat programmet, men problemet kvarstår. Vad göra?
Kolla vilket som är de minsta marginaler din skrivare klarar och vad du ställt in. En A4 är 29,7 cm på långsidan och din bild 28,4 cm. Har du ställt in mer än 6,5 mm marginaler kanske bilden justeras automatiskt. Vill du ha en bild med t ex 1 cm vit ram, måste du beskära bilden till 19 x 27,7 cm. Vid kantfri utskrift måste bilden ha exakt samma proportioner som papperet, annars blir den beskuren.
 
alfin:
Det spökade oavsett om jag skrev ut med eller utan marginaler, annars är det ju viktigt som du skriver.

kjellepelle:
Det verkar som om programmet är instabilt när jag skall göra utskrifter från redigeraren.
Jag har idag fortsatt tester genom att skriva ut från organiseraren istället och där har det blivit rätt. Det tråkiga är emellertid att det då inte visas särskilt tydligt i förgranskningsfältet hur bilden är placerad på pappret och uppgifter om hur stora marginalerna blir.
Det har man ju nytta av om man vill bestämma var bilden skall placeras på pappret.

Det kan inte uteslutas att jag har något tjall i kommunikationen mellan skrivaren och redigeraren och att det där kan bli konflikter beroende på vilka parametrar skrivaren står på.
Får väl testa detta ytterligare, men blir det inte bättre får jag väl överväga att använda ett annat program för utskrifter. Men det bär emot, för jag tycker att när utskriftsmodulen finns i programmet så skall den fungera.

Tack för era svar.
Det är kanske fler som kan dela med sig av sina erfarenheter om utskrifter från Elements?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.