Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskriftsekonomi Epsonskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Tittade lite på vad bläcket till olika Epson-skrivare kostar. Fick fram ungefär det jag förväntade mig - ju dyrare skrivare, desto billigare bläck per volymenhet.

.
.
Skrivare..........Pris..........Storlek.....Bläck/patron...Patroner....Pris/patron......Literpris/patron

Epson R1400..3 895 kr......A3+.......10 ml..............6..............135 kr..............13 500 kr

Epson R1900...9 195 kr......A3+.......11,4 ml...........8..............135 kr..............11 842 kr

Epson R2880..8 450 kr......A3+.......14 ml .............9...............140 kr..............10 000kr

Epson 3800....14 745 kr.....A2.........80ml.............8..............550 kr................6 875 kr

Epson 4880... 25 995kr......A2.........220ml............8...............955 kr...............4 340kr

Epson 7900....53 790 kr......A1.........700ml..........11............2 720 kr...............3 885kr


Priserna är hämtade från Dustin idag, förutom priset på bläcket till Epson 7900, där är priset direkt från Epsons webbshop (Dustin hade inte 700 ml patronen). I de fall skrivaren hanterar olika stora bläckpatroner, har jag använt den med billigaste literpris, d.v.s. den större patronen. På de billigaste skrivarna fanns ingen notering om patronstorlek att finna hos Epson, varvid uppgiften är inhämtat från diverse webbshop eller andra sajter som har haft den informationen tillgänlig.
 
Intressant, men inte så förvånande. Vet du hur man kan räkna om bläckvolym till antal utkrivna sidor, dvs nån bra schablon för ml per A4 eller liknande?
 
Jag har sett exempel där någon som skulle skriva ut några 1000 bilder i 10x15 cm försökte räkna ut hur långt de olika färgpatronerna räckte på sin skrivare som jag tror var en R1800.
Han kom fram till att det varierade mycket beroende på motiven och därför var svårt att få fram något vettigt medelvärde.
Att sedan kolla hur olika modeller av skrivare drar färg gör nog att bara Epson själva kan klara uppgiften och då troligtvis med ett standardiserat motiv.
Dessutom går det ju åt olika mycket färg till olika typer av papper.
Ingen lätt uppgift med andra ord.
 
Ingen lätt uppgift med andra ord.

Alldeles riktigt. Det man skulle kunna göra är att ta en specifik bild och ett specifikt papper och sen skriva ut den bilden på det papperet så många gånger det går med ett set av fulla patroner. Sen upprepa detta med alla skrivarna. Förutsätter dock att man har tillgång till alla de skrivarna. Och att man är beredd att satsa över 30 000 kr på bläck...
 
Förra året följde jag bläckåtgång och bläckkostnad noggrant för min Epson 3800. Här är en länk från den tiden, utgår från att det gäller än, men jag räknar inte på det längre eftersom jag inte ser något alternativ kvalitetsmässigt.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=968908&postcount=6

Tack, mycket intressant sammanställning! Det verkar inte så farligt dyrt ändå med egna utskrifter.

Du skriver om 1440 dpi, betyder det att du skalar dina bilder till 1440 dpi innan du skriver ut? Jag har mest kört med 300-360 dpi, vinner man något på att skriva ut med högre upplösning?
 
Du skriver om 1440 dpi, betyder det att du skalar dina bilder till 1440 dpi innan du skriver ut? Jag har mest kört med 300-360 dpi, vinner man något på att skriva ut med högre upplösning?
Nej, jag skickar bilden i 360 ppi till skrivaren. Skrivardrivrutinen rastrerar bilden och skriver ut den med en upplösning på 1440 dpi eller 2880 dpi beroende på vad jag väljer vid utskriftstillfället.
 
Tack, mycket intressant sammanställning! Det verkar inte så farligt dyrt ändå med egna utskrifter.

Du skriver om 1440 dpi, betyder det att du skalar dina bilder till 1440 dpi innan du skriver ut? Jag har mest kört med 300-360 dpi, vinner man något på att skriva ut med högre upplösning?

DPI (Dots Per Inch/Bläckdroppar per tum) är inte samma som PPI (Pixels Per Inch)

Skulle skrivaren bara använda en droppe till varje pixel skulle det inte bli så bra, därav den stora skillnaden.

Skall inte blandas ihop =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.