Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrifter och en bra RIP gör susen

Produkter
(logga in för att koppla)

jondavid

Aktiv medlem
Så många utskrifter jag gjort som aldrig blivit bra oavsett hur mycket jag skruvat på inställningarna i alla dessa olika inställningsrutor. Och hur många gånger har jag inte gjort skärmkalibrering...
Men nu blev det bra, t o m bättre än bra. Vad programvaran gör begriper jag föga annat än att resultatet blev över förväntan både i svartvitt och färg.
Dessutom lätt att installera i min Mac mini M1 och skrivaren Epson SC P600, Inte särskilt dyr är den heller.
Vad en RIP är övergår iofs min tekniska horisont, men att det blir bra begriper jag. https://www.printfab.net

Så många utskrifter jag gjort som aldrig blivit bra oavsett hur mycket jag skruvat på inställningarna i alla dessa olika inställningsrutor. Och hur många gånger har jag inte gjort skärmkalibrering...
Men nu blev det bra, t o m bättre än bra. Vad programvaran gör begriper jag föga annat än att resultatet blev över förväntan både i svartvitt och färg.
Dessutom lätt att installera i min Mac mini M1 och skrivaren Epson SC P600, Inte särskilt dyr är den heller.
Vad en RIP är övergår iofs min tekniska horisont, men att det blir bra begriper jag. https://www.printfab.net
Gratulerar! En. RIP, raster image processor som enkelt omvandlar bildens pixlar till fysiska rasterpunkter. Först till dpi som är överraskande hög och sedan till linjer per tum. Fotoskrivare arbetar inte med traditionella amplitudmodulerade raster om jag inte är felunderrättad. Mycket teknik där, som dessutom går rasande fort.

Jag är osäker på om RIP egentligen är det rätta namnet. RIP används på tryckerier för rastrering av bilder och jag har uppfattat att begreppet förts över för att beskriva extern mjukvara för mer avancerad kontroll av skrivare.

Hur som helst gör programmet att man får ut mer av sin skrivare.

En RIP används för att rastrera vektorfiler. Alla bildfiler typ TIFF och JPEG-filer, som är de vanligaste filerna vi printar från, är redan i rastrerad form och behöver inte rippas. Det låter dock häftigt att kalla avancerade fristående skrivardrivrutiner för RIP och då kan man ta bra betalt för dem.

Själv körde jag ImagePrint i många år med mina Epsonskrivare, men idag är skrivardrivrutinerna mycket mer linjära och dagens skrivarprofiler är så bra att det är svårt att motivera kostnaden för en dyr professionell mjukvaru-"RIP".

Jag har också printfab till min Epson SC-P800 inte för att jag haft problem med utskrifterna utan för att Man inte har stöd för utskrifter längre än 150cm (ca 1,1m enligt Cyberphoto). Men med Printfab så gick det att få den på 6m som jag behövde.
Printfab kräver dock CMYK-profiler för pappret vilket Printfab gärna hjälper till med för viss ersättning.

Jag är osäker på om RIP egentligen är det rätta namnet. RIP används på tryckerier för rastrering av bilder och jag har uppfattat att begreppet förts över för att beskriva extern mjukvara för mer avancerad kontroll av skrivare.

Hur som helst gör programmet att man får ut mer av sin skrivare.
Så sant. Det var länge sedan Rippen var en egen enhet. Processorerna integrerades rätt snabbt i såväl skrivare som CTP:s interna processorer för att i dag vara mer av en mjukvara. Den huvudsakliga anledningen till Rippar är ju som bekant inte att rastrera vektorbilder utan att översätta typsnitt i text till rasterpunkter. Fast typsnitt är ju på sätt och vis vektorbilder de med. Att förklara det där med pixlar och raster vore kanske något för Fotosidan att skriva om.

Senast ändrad:
Skalbara typsnitt är vektordata. Men jag ser nu att du googlat fram det och ändrat ditt ursprungsinlägg.

Jajamen. rätt så när som på Google. Har hållit på med text och textsättning, typsnitt såväl postscript type one som opentype rätt många år nu. Firar trettioårsjubileum nästa år om jag räknar åren rätt. Tyckte det behövdes ett klargörande om typsnittens vektordata. Alla är inte införstådda i det.

Jag har också printfab till min Epson SC-P800 inte för att jag haft problem med utskrifterna utan för att Man inte har stöd för utskrifter längre än 150cm (ca 1,1m enligt Cyberphoto). Men med Printfab så gick det att få den på 6m som jag behövde.
Printfab kräver dock CMYK-profiler för pappret vilket Printfab gärna hjälper till med för viss ersättning.
Tack för info. Ska omedelbart kolla upp detta med CMYK-profiler hos PrintFab. Med vänlig hälsning/per-erik

Hej igen. Jag tror att man menar ICC-profiler. CMYK är ett begrepp som gäller subtraktiv färgblandning generellt. Men det ger ett intrycka av kvalitet och seriositet hos Printfab att man verkligen hänvisar till ICC-profiler. Avsikten med ICC är ju att man ska kunna kalibrera hela produktionskedjan. Lycka till i färgdjungeln:)

Hej igen. Jag tror att man menar ICC-profiler. CMYK är ett begrepp som gäller subtraktiv färgblandning generellt. Men det ger ett intrycka av kvalitet och seriositet hos Printfab att man verkligen hänvisar till ICC-profiler. Avsikten med ICC är ju att man ska kunna kalibrera hela produktionskedjan. Lycka till i färgdjungeln:)
Japp, men jag menar faktiskt en ICC-profil med CMYK-färgrymd som vanligvis används i tryck processer.
EPSON SureColor skrivare är RGB-enheter och vanligtvis använder man ICC-profiler med RGB-färgrymd för utskrifter. Så om man vill använda Printfab och göra egna proiler så behöver man utrustning för att skapa just ICC-profiler i CMYK. Eller använda deras tjänst för det.
Detta visar att det inte är en ren RIP eftersom Prinfab använder egen drivrutin och styr konverteringen från RGB till CMYK och hur bläcket från olika patroner används. Som en liten sidoeffekt gör det att Printfab dessutom kan spara lite bläck genom att optimera användandet lite bättre enligt egen utsga.

Personligen använder jag Epsons drivrutin och egna ICC-profiler vanligvis eftersom jag kan göra såna för RGB enheter. Så Printfab används bara då jag behöver gå utanför vad Epsons drivrutin klarar t ex längre utskrifter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar