Annons

utskrifter från lightroom - inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
så, nu har jag tänkt att skicka in ett par bilder för framkallning men är lite osäker på vad som måste göras i lightroom med bilden innan.

bilden har jag beskärt i 4x3
sen när jag exporterar så ändrar jag "ange storlek på bild" till 40x30 cm

ändrar även "utdataskärpa" till matt eller blank. Någon som vet vilken som brukar bli bäst? "mängd" står på standard.

"upplösning" står på 240 och "kvalitet" på 100%

ser det ok ut? är det något jag glömt? är det nåt med färgerna jag måste ändra? srgb eller adobergb (1998) ?
tacksam för svar
/andreas

Hej Ante. :)

DU behöver inte skriva vilken storlek eller dpi det ska vara på bilden, det avgör bara hur många megapixlar Lightroom ska förminska bilden till. Har du beskurit till 4:3 så är det bara att exportera i full storlek med skärpa satt till den papperstyp du har tänkt ska användas. Har du fotat i AdobeRGB i kameran så kan du exportera den så men annars tror jag du ska köra på sRGB.

Hej johan :)

letade upp ett avsnitt på moderskeppet som tog upp detta och han ställde in dimensionerna till så stor som utskriften skulle ha, dock vet jag ju inte om han beskärde något innan , kanske det beror på det då?

angående färgrymden så vet jag inte vad kameran står på, man ska alltså ställa den på samma som kameran vid utskrift?

Det är bra om du själv sätter dit verklig utskrift storlek i cm samt DPI för utskrifterna.
LR kommer då förminska/förstora till rätt storlek och skärpa enligt den storleken.
Är bilden för liten/stor gentemot vad utskriften är blir alltså slutskärpan fel. Glöm heller inte välja vad för media du tänkt skriva ut på.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

ok så då gjorde jag inte fel då i alla fall som valde mått :)

jag valde inte någon enhet för jag skickade iväg bilderna till crimson.
30kr/kopia är billigt så blir det inte helt korrekt är det inte hela världen, då är det bara att göra om :)

valde matt papper också och sRGB

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto