Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrifter från Crimson får en mycket varmare vitbalans än på skärmen. Varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag har en 21" Sony med IPS paneler kopplad till en macbook pro och bägge skärmarna är kalibrerade med en Xrite Eye-one display 2 kalibrator. Bildbehandlingen utför jag dock på den externa skärmen då färgåtergivningen inte är lika bra på laptopens skärm.

Hur som helst, jag skickade iväg ett gäng utskrifter till Crimson förra veckan och fick hem dem i fredags. Jag upplevde dem som lite mörka och med en varmare färgton, precis som om jag hade använt en varmare vitbalans än jag verkligen gjort.

Jag råkade kryssa i autokorrigering på den här bildbatchen när jag laddade upp dem till Crimson så tanken slog mig att det kanske var det som var problemet, men jag passade på att kalibrera om min skärm innan jag skickade in dem igen för att vara på säkra sidan. Jag ljusade även upp bilderna något innan de fick åka till Crimson igen.

Den andra omgången som jag hämtade idag fick såldedes ingen autokorrigering men lik förbannat har de samma varma färgton som förra gången.

Vad tusan kan det här bero på? Är det Crimsons skrivare som "höjer vitbalansen" eller är det jag som gör något galet?

Bilderna jag skickade till Crimson var fullsize jpg-bilder med Adobe RGB och exporterade från Lightroom.

Jag förstår verkligen inte vad jag gör för fel. Dock är jag ingen superfena på färghanteringen heller...

När jag kalibrerade min skärm valde jag native white som referensvitbalans och jag tror att den låg på runt 6000K temperaturmässigt. Till första batchen hade jag valt en ännu högre referensvitbalans när jag kalibrerade skärmen men jag upplever att varmtonen på bägge leveranserna är den samma. Dessutom ser färgerna bra ut på skärmen.
 
Damen jag pratade med i Crimsons kundtjänst kunde inte ge mig alltför många råd utan det var Adobe RGB som gällde (vilket jag har använt mig av) och jag skulle inte klicka i autokorrigering. Det var ungefär det vi kom fram till i fredags när jag hade hämtat min första packe bilder. Jag har inte kontaktat dem efter att jag hämtat den andra packen idag.

Nej jag hade inte laddat ner deras softproof innan jag skickade in bilderna, men jag gjorde det nu ikväll och då såg jag att färgerna blir lite annorlunda, men jag tycker inte att det blir så pass varma färgtoner som på utskrifterna.

Betraktningsljuset? Nja, eller jag vet inte. Jag har jämfört bilderna sida vid sida mot de digitala bilderna på min monitor och det kanske inte blir en helt rättvis jämförelse då monitorn är bakgrundsupplyst, men hur ska jag annars jämföra med referensen som faktiskt är bilden på min skärm?

Jag har ju visserligen bara en skrivbordslampa som ljus ovanför monitorn...
 
Betraktningsljuset? Nja, eller jag vet inte. Jag har jämfört bilderna sida vid sida mot de digitala bilderna på min monitor och det kanske inte blir en helt rättvis jämförelse då monitorn är bakgrundsupplyst, men hur ska jag annars jämföra med referensen som faktiskt är bilden på min skärm?

Jag har ju visserligen bara en skrivbordslampa som ljus ovanför monitorn...

Som du säkert märkt så behöver du olika vitbalans i kamera/råkonverteraren när du fotograferar i olika ljus. Samma sak händer givetvis när du belyser en bild du vill titta på. Då blir det förstås väldigt tydligt om du har en lampa som gör att vitt ser gulare ut än på skärmen när du sitter och jämför sida vid sida.

Har du för svag belysning relativt skärmen kommer bilden att se för mörk ut också, även om trycket blivit korrekt.
 
Det du säger låter logiskt, men jag är inte helt säker på att det är där skon klämmer riktigt.

Jag passade på att jämföra under en starkare belysning och jag tycker fortfarande att de lite mörkare gröna tonerna drar åt det bruna hållet och de ljusare gröna drar åt det gula hållet.

Jämföra är kanske fel uttryck då jag inte släpade med mig skärmen, utan jag betraktade bilden under en starkare belysning :).
 
Senast ändrad:
Titta på bilderna i dagsljus, det är stor skillnad mot en skrivbordslampa.
 
det bästa sättet att se hur utskriften ser ut är att se den i rätt betraktningsljus. Jag kör nu med dagsljus lysrörsamaturer o säljer därför min skrivbordslampa som är en äkta fotolampa med ett nypris på 2500-3000kr.
Den är din för 1000kr.
 

Bilagor

  • 01 lampaliten.jpg
    01 lampaliten.jpg
    15.3 KB · Visningar: 382
Ställ dig nära ett fönster (dagtid, dagsljus) och bedöm bildens vitbalans. Är den fortfarande gulaktig? I så fall är det antingen Crimson som gör fel eller (kanske mer sannolikt) kalibreringen av din skärm som visar bilden för blå. (Som nämnts bör du konvertera till Crimsons profil för att bedöma korrekt och/eller ännu hellre förhandsvisa i Photoshop genom att använda Crimsons profil och slå på valet "Simulera pappersfärg".)


(Jag har själv vid ett tillfälle missbedömt just Crimsons utskrifter som lite för röda, vilket hade att göra med den lågenergilampa som jag bedömde bilden under - så fort jag bedömde bilden i dagsljus (eller korrekt betraktningsljus) var färgfelet borta.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.