Annons

Utskrift på stor canvas

Produkter
(logga in för att koppla)

thommya

Aktiv medlem
Hej

Jag har köpt en gammal tavla med fin ram och tänkte använda bara ramen och i den sätta in en canvas som jag tycker passar i både färg och stil.
Problemet för mig är att för att fylla ramen skall den vara cirka 90 x 70 cm och mitt foto har upplösningen 2681 x 1788 med storlek 4,38 MB.
Enligt CRIMSONs beställningsprogram säger den att bilden har för låg kvalitet.
Men jag har tidigare beställt exakt denna bild på papper i storlek 70 x 100 och det ser ganska ok ut.
Eftersom canvas är mer förlåtande samt att tavlan skall betraktas mer som ett mellanting mellan målning och foto, borde det väl vara ok?
Vad tror ni?
Och har ni några andra tips? Uppskalning?

Thommy
 
Har bara beställt canvas en gång men blev då rejält besviken. Vissa motiv passar på canvas, andra inte. Det jag beställde var en förstoring av ett porträtt och de små groparna i canvas-duken gjorde att ansiktet såg ut att vara fullt med pormaskar, inte särskilt snyggt. Min rekommendation är att du funderar på om din bild kommer att bli bra på canvas innan du beställer. Det är inte billigt med stora canvas.
 
Tack Kjell!

Var beställde du din canvas?
Det skiljer sig väldigt i kvalitet både vad gäller själva duken och printningen vad jag har hört.
I mitt fall är det inget porträtt utan en bild på en räv där inga detaljer finns mer än kring ansiktet på räven.
Och den behöver inte vara skarp.

Thommy
 
Jag beställd min bild från Fuji, men det var en ganska liten förstoring, ca. 20 x 30 cm. Jag tror inte att det var något fel på Fuji's material eller arbete utan det var nog bara min bild som inte passade på Canvas. Utskriven på fotopapper är bilden helt OK.
 
Hej

Jag har köpt en gammal tavla med fin ram och tänkte använda bara ramen och i den sätta in en canvas som jag tycker passar i både färg och stil.
Problemet för mig är att för att fylla ramen skall den vara cirka 90 x 70 cm och mitt foto har upplösningen 2681 x 1788 med storlek 4,38 MB.
Enligt CRIMSONs beställningsprogram säger den att bilden har för låg kvalitet.
Men jag har tidigare beställt exakt denna bild på papper i storlek 70 x 100 och det ser ganska ok ut.
Eftersom canvas är mer förlåtande samt att tavlan skall betraktas mer som ett mellanting mellan målning och foto, borde det väl vara ok?
Vad tror ni?
Och har ni några andra tips? Uppskalning?

Thommy

Hej !

Sampla upp bilden rejält och skärp upp mm enl konstens alla regler, finns
några trådar om detta eller läs i Stefan O s skrifter.

Beställ en enkel kopia och se om det duger.

//MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.