Annons

Utskrift lambda eller c-print?

Produkter
(logga in för att koppla)

krislerock

Medlem
Hej,

Har en bild som jag önskar skriva ut i större format (70x100 cm alt ännu större). Ämnar anlita Crimson för detta, deras proffstjänst Prefix. Undrar över vilken teknik som kan vara aktuell. Eftersöker mkt god kvalitet på slutprodukten.

Verkar som att lambdaprint och c-print är två vanliga och pålitliga utskriftstekniker, men vad är skillnaden mellan de båda? Fördelar och nackdelar med respektive teknik?
Ska man ha matt eller blankt fotopapper?
Tänker också rama in bilden i en konventionell ram med glas.

Kanske bör tilläggas att själva bilden är inscannad från ett diapositiv i s.k. high-end-scanning, är en 60-talsbild så viss "grynighet" och oskärpa finns med i bilden men detta är något jag eftersöker och vill bevara.

Mkt tacksam för svar! Om någon också har erfarenheter av Crimsons Prefix-tjänst får man gärna delge mig dessa.
Tack på förhand!
 
Verkar som att lambdaprint och c-print är två vanliga och pålitliga utskriftstekniker, men vad är skillnaden mellan de båda? Fördelar och nackdelar med respektive teknik?

Det är ingen skillnad. Lambda är den skrivare som används på Crimson, c-print är det färgfotopapper som de använder i sin lambda. Vill du ha en bild som håller länge när den sitter på väggen ska du kolla på pigmentutskrifter på syrafritt papper. Crimson kallar det utskrift på akvarellpapper.

http://www.profiler.nu/pigment-vs-digital-c-print/
 
Ok, har läst. Det klarnade absolut.
Erfarenhet själv av Crimson för detta?

Stort tack för bra svar!

Eftersom jag driver ett konkurrerande företag har jag faktiskt aldrig använt Crimson för detta. Lite att gå över ån efter vatten :) Men jag vet att de är kompetenta och de jobbar med bra papper, så det ska nog inte vara några problem.
 
Eftersom jag driver ett konkurrerande företag har jag faktiskt aldrig använt Crimson för detta. Lite att gå över ån efter vatten :) Men jag vet att de är kompetenta och de jobbar med bra papper, så det ska nog inte vara några problem.

Aha, jag förstår. Företaget du länkade till måntro? Tror i så fall jag mejlade dig en prisförfrågan på det som jag vill göra. Namnet på personen överensstämmer väl med ditt nick. Ja, i så fall verkligen att gå över ån.. Bra och tydlig sida ni har och super att jag fick klarhet i min fråga.
 
Aha, jag förstår. Företaget du länkade till måntro? Tror i så fall jag mejlade dig en prisförfrågan på det som jag vill göra. Namnet på personen överensstämmer väl med ditt nick. Ja, i så fall verkligen att gå över ån.. Bra och tydlig sida ni har och super att jag fick klarhet i min fråga.

Korrekt, Projektor Utbildning AB är det företag som jag driver. Och märkligt not har vi hemsidan profiler.nu, eftersom någon fantasilöst företag som säljer projektorer hade reggat www.projektor.se två veckor innan vi gick in och ansökte om webbadress ;-)

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.