Annons

utskrift - innan jag skammer ut mig

Produkter
(logga in för att koppla)

G Nilsson

Aktiv medlem
Hej
har aldrig brytt mig om papperskopior forr, men nu vill jag ge bort lite bilder och maste ga till butik for att fa dom utskrivna.

kan jag knalla in med ett minneskort och saga "dom har vill bilderna ar i srgb" och sa kan man vanta sig att vad jag far pa pappret ser nagorlunda ut som vad jag har pa skarmen dar hemma? (antag att min skarm ar nagorlunda valkalibrerad)

jag gjorde en test dar jag printade nagra bilder i en butik runt hornet dar jag bor (dar man stoppar minneskortet i en maskin och valjer bilder etc), men de blev inte alls som jag tankt mig. de lade pa en massa extra fargmattnad och kontrast pa bilden, antagligen for att "svenssons" tycker det blir "fint"

ar det bara "battre" affarer dar man kan fa bilderna att se ut som man vill (och fa valja papperskvalitet)?

tackar pa forhand
 
Min egen erfarenhet är att det är ganska svårt att få ut på papper exakt vad som man ser på skärmen. Det finns flera hinder för detta och här är några jag kan komma på.

1) Skärmen, hur bra kan den visa alla färgtoner
2) Kalibrerad, hur bra kan den kalibreras/hur bra är kalibratorn
3) Det finns en skillnad vilka toner ett papper kan visa och vad som du ser på skärm
4) I vilket ljus ska papperskopierna visas, glödlampa eller solljus
5) Vilket labb du använder för att skriva ut papperskopierna

Finns säkert fler saker som påverkar din utskrift.

Själv använder jag Crimson och är nöjd med det labbet. Här kan du skicka efter referensbilder som du får hem som papperskopier. Dessa utskrifter kan du sen jämföra med de bilder du kan ladda ner och ha i ditt bildbehandlingsprogram. Då kan du få en uppfattning om skillnaderna. Crimson har också softproof profiler som kan användas i ditt bildbehandlingprogram. Dessa profiler simulerar det papper eller canvasduk du ska använda och du kan se någorlunda hur din utskrift ska bli.

En bra skärm och en bra kalibrering anser jag som det viktigaste i jakten på den perfekta utskriften.

/Gunnar
 
Som du ser saknar jag svenska tecken, och det ar med anledning att jag just nu befinner mig i japan.
Darfor ar Crimson eller andra onlinelosningar inget alternativ.

(darfor jag vill vara extra saker pa att jag vet vad jag pratar om da det finns "vissa" sprakbarriarer som man maste ta sig forbi)
 
Det kan tänkas att det är så som du skriver. Då blir det problem eftersom man inte själv kan kontrollera slutresultatet. Du får nog fråga runt vad de gör med dina bilder eller se om det finns något alternativ där du kan kryssa att du vill ha dina bilder som de är.

Bäst att bara skriva ut några bilder och se hur de blir (kanske i mindre format), innan du gör den slutliga beställningen.

/Gunnar
 
Nu har jag egentligen ingen erfarenhet alls i frågan, men jag har några bilder inne på förstoring på ett labb här i Uppsala.

Dels hade de en hel del olika papper att skriva ut på, som t.ex. canvas, olika texturerade akvarellpapper och andra varianter av fotopapper. Hur som helst, så bjöd de på provutskrifter i mindre skala innan jag bestämde mig. Det var riktigt fint, så kan man få korrigera om man inte gillar något!

Och provutskrifterna var så fina att jag ramade in dem och gav dem till min syster :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.