Annons

Utskrift av ca 50x70 bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag har tagit några digitalbilder med måsar mot en solig himmel som jag skulle vilja förstora till 50x70 cm eller något liknande.

Jag undrar bara om någon kan tipsa om ett bra fotolab som kan göra bilderna rättvisa?

Jag funderar på Extrafilm, har bra erfarenheter av dem sedan tidigare, men det har bara varit vanlig filmframkallning... Är de duktiga på förstoringar? De tar 219 kr/st, är det ett bra pris?

Dessutom undrar jag om det är någon här som har erfarenhet av Extrafilms "foto på canvas" alltså ett foto utskrivet på en målarduk? Det låter som att det skulle kunna bli riktigt bra! Men lika gärna att det skulle kunna bli hopplöst misslyckat...

jag lät Expert göra en Canvas av min bojbild i mitt 5d mk II-album. Det blev verkligen jättebra, men jag märkte att färgerna blev lite blekare än filen jag skickade, alltså ska jag dra upp färgerna lite extra inför nästa tavla.

Hos crimson kostar det 90:- på deras poster tjänst. Perfekta resultat om man har en kalibrerad skärm.

Ok!

Tack för svaren!

Crimson var ju klart billigare på posters! Fast canvasen var något dyrare, fast kanske av högre kvalité?

Vet någon hur Crimsons manuella redigering är? De tar bara 8 kr för att göra en kontroll! Men är det en praoelev som sitter och lattjar i photoshop är det ju inget vidare ändå :)

Nää men har någon koll på hur det brukar bli?

Jag tror inte att du behöver riskera några "praoelever" hos Crimson. De resultat jag sett hittills tyder på att de vet vad de håller på med.

Crimson vet definitivt vad de sysslar med. Har aldrig fått en dålig bild därifrån. Alltid toppenservice.

Tycker Crimson fungerar bra. Du kan också skicka efter referensbilder som du sedan får hem till dig. Då är det bara att ladda ner samma bilder från deras hemsida, så kan du jämföra utskrifterna med de nerladdade bilderna i ditt bildbehandlingsprogram. Då ser du hur bra eller dåligt din skärm stämmer överrens med utskrifterna.

Är det lite större summor, kan man alltid beställa en liten mindre bild för att se resultatet innan man beställer en större förstoring. Ibland kan det vara bra och ta den extra kostnaden. Vet dock inte hur det fungerar om man kör testbilden på fotopapper och sedan vill ha en canvas.

/Gunnar

Tack för tipsen!

Men jag gick till Q Image här i Uppsala istället!

Riktigt trevlig kille som jobbade där, stannade kvar efter stägning för att visa mig olika fotopapper, jag fastnade för ett riktigt snygg akvarellpapper till slut! Det hade jag ju inte ens fått se om jag bara hade beställt på nätet. Visst hade det blivit billigare, men jag lever inte för att gå med vinst :p

Dessutom bjöd han på testutskrifter på papperet i litet format :)

Nu ska jag bara se hur resultatet blir!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar