Annons

Utrustningstips (väska+sele) - resa till Thailand

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej

På måndag så ska jag resa till Thailand.
I morgon ska jag kika in på Cyberphoto för att byta ut den top load zoom - väska som jag valt.
Den visade sig vara något tight så det blir modellen större.
Väskan som jag ska byta till är en:LowePro Top Load Zoom 2.
Vad har ni för åsikter om den?
Hade tänkt ha med mig min 30D, mitt vidvinkelobjektiv (canon 10-22), samt mitt fasta canon 50/1.8 objektiv. Lämnar nog 70-200 hemma.

Ska man köpa till en bärsele (för att bära den fram på magen/bröstet) som komplement?
Kommer större delen av tiden ha en liten ryggsäck på ryggen där jag kommer ha min packning.

Tack på förhand.
Snabba svar önskas ;) (åker ju snart)

Mvh Fredrik
 
Att bära väskan i sele på magen/bröstet känns för mig fullkomligt klockrent, och jag går omrking så både på resa i Asien och vandring i fjällen. Rekommenderas varmt!

Jag köpte Topload Zoom 2 nyligen och gillar den, men min tanke med den var att ha den mera hemmavid. Fast jag satte på en sele på den! På vandring eller resa kör jag med Lowes 75 AW i vilken det ingår både bärsele och regnskydd att dra över. Regnskyddet känns heller inte dumt att ha på i trånga situationer, t.ex. på bussar eller dylikt. Märkt att folk då också inte riktigt uppfattar det som en kameraväska, samtidigt som jag har järnkoll på kameran men ändå kan dra upp den rätt fort. I min 75 AW får jag ned 40D med 70-300 DO och 10-22 liggande i våningen under (alt. Tamron 28-75). Vill jag ha alla tre objektiven tillgängliga kan jag lätt hänga på en objektivväska på sidan, annars ha den i ryggsäcken. Väskan finns även i mindre modeller, 65 AW och 70 AW.

Ser förresten att jag får plats med 40D + 10-22 och 50/1,8 liggande i facket under på Top Load Zoom 2.

Fast blir det inte lite trist att inte ha med något tele?

/Svante
 
Anledningen till en mindre väska är att jag kommer resa till Thailand utan bagage. Bara vanligt handbagage och då vill jag gärna rymma att ta med allt på en gång så jag inte behöver checka in en väska och dola på med sånt :)

Så du tycker alltså att jag ska skaffa mig en bärsele som gör att jag fäster väskan fram på magen?

Så i dagsläget så behöver jag ha plats för mitt fasta 50/1.8 och mitt vidvinkelobjektiv. Tror utan tvekan att det är dem två jag kommer använda mest när jag fotar i en stad som BKK och ute på öar (eller uppe i flygplan och flyger över öar).
Kan inte direkt känna att vikten och storleken och (om den blir stulen) ev förlustrisken kan göra att jag vill ta med mig ett 70-200. Vill ju hinna sola och njuta lite också ;)

Mvh Fredrik
 
Jo. Onekligen är det en smaksak vad man känner för att ta med. Ska dra iväg till Malaysia/Indonesien om ett par månader, men är både ljus- och vattenskygg! Känner egentligen bara för att fota! Det blir min semester! Maniskt fotande! Kommer inte släppa ifrån mig prylarna en sekund!

Fast kolla gärna på 65/70 AW om de kan passa. Då ingår bärsele och ett regnskydd är inte att förakta.
 
i 65W så ingår det tyvärr ingen bärsele :(
Bara i 70w. Och 70w kanske är lite stor och otymplig ha kånkande på bröstet?
Helst vill man ju ha så litet som möjligt om man ska bära runt på kameran när man knallar runt i en storstad / efter beachen.
 
Hoppsan då! Ursäkta mig. Kunde inte föreställa mig att det inte gjorde det.

Så litet som möjligt, eller så ett med kroppen som möjligt. Det tycker jag det blir med bärsele.

Jag har förresten en bärsele över efter en havererad Topload AW. Är du intresserad? Skickar jag den idag bör du få den i morgon om ingen terminal rånas under natten.
 
Helt klart är jag intresserad, men det är nog bättre om du skickar den till min kusins adress istället eftersom jag ska dit på söndag och far inte förrän på måndag kväll.
Hon bor i Sthlm (Sundbyberg) och antar att det kan behövas den extra dagen via postgången :)

Hade i så fall varit toppen.

kan jag kontakta dig via mail kanske?

Mvh Fredrik
 
Vi kan köra på mejl, men ta gärna officiella vägen. Vet inte om man riskerar bli spammad om man lägger ut sin e-postadress så här på ett forum?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.