Annons

Utrustningskit A VS. Utrustningskit B?

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hej!

***
Jag har läst lite här på forumet och fått tips på objektivet Componon-S 50mm. Till det behöver man reverseringsringen BR-2A och en step-up-ring från 43 till 52 mm (B & W) om jag förstått rätt. T.ex. Scandinavian photo säljer detta såg jag, dock är det inte lagerfört för stunden.
--- Utrustningskit A: Componon-S 50mm, BR-2A och step-up-ring från 43 till 52mm

***
Jag har även läst att kombinationen av ett Macro-objektiv och en Raynox-produkt också fungerar väl ihop.
Tamron t.ex. kommer ju ut med ett nytt 90mm - macro inom en snar framtid vars filterdiameter verkar vara 58mm av produktbeskrivningen att döma från Cyberphoto (inte produktbeskrivning, snarare måttet på det rekommenderade filtret som säger sitt). I Raynox-väg har jag hört att MSN 505:an inte ger så bra resultat om man jämför med 202:an och sedan finns det ju DCR-250 också. Universaladaptern som ingår hos Cyberphoto klarar av filtergängor från 52 - 67 mm så då behövs inga step-up-ringar och dyl.
--- Utrustningskit B: Tamron 90mm (det nya som inte kommit ut än) och någon Raynox-lins som t.ex. DCR 250 eller MSN 202.

***
Jag vill kunna ha nytta av min nyinköpta Nikon PB-6 bälg i första hand och sedan har jag även ett nyinköpt justerbar mellanring från Meike.
Jag skulle vilja veta vilket av dessa två utrustningskit ni rekommenderar generellt för att få bra bilder vid en förstoring högre än 1:1.

Bildexemplen på Componon-S 50mm såg bra ut när det användes reverserat. Tamronet är 90mm och när måttet är högre än 75mm så verkar det inte löna sig att reversera det.

När det gäller kostnadsfrågor så är utrustningskit A billigare än utrustningskit B när jag jämför priser hos Scandinavian photo.
Finns det bildexempel någonstans / blir det bra resultat på bilder att kombinera macro och Raynox?

Går det / blir det bra att använda ett 90mm-objektiv med bälg och Raynox tro?

Jag har ett 180mm macro från Sigma och där fick jag ett råd att det inte blir så bra att använda det med PB-6-bälgen.


Med vänliga hälsningar Alexander !!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.