Annons

Utrustningshjälp, vad för glugg på vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrnicke

Ny medlem
Jag ska fota mitt första bröllop på lördag.
Kyrkan är rätt ljusvänlig, med ganska många, relativt stora fönster men inte allt för ljus. Jag har följande utrusning att arbeta med:

* Nikon D300
* Nikon D80 + batterigrepp
* Ett stativ
* Två Nikon 50mm 1.8 (den ena KAN vara 1.4. Kommer vara lånad, så inte säker)
* Nikon 18-135mm 3.5-5.6 (standarden till D80)
* Sigma 18-50 (eller nått ditåt, också lånat, vet mer exakt senare idag)
* Nikon SB-600
* Nikon SB-800

Tror det ska vara allt.

Nu är min stora fråga, vad ska sitta på vilket hus ?
Vilket hus (om nått) ska sitta på stativ?
Kanske är det bara knöligt med stativet, att släpa på.

Tack på förhand

Niklas

*edit* Kanske tips om hur jag ska utrusta, dels inne i kyrkan, och en eventuell "ombyggnad" till fotograferingen ute (själva bröllopskorten). */edit*
 
Spontant säger jag 50/1.8 (eller 1.4) på D80 då D300 har överlägsen brusprestanda. Sålunda hamnar Sigma 18-50/2.8? på D300.
I övrigt önskar jag bara lycka till!
 
1, Vad är förväntningarna från brudparet på dig?
2, Kommer du att kunna fota under ceremonin eller får du 15 minuter efteråt?
3, Utan att veta svaret på ovan frågor och utan att veta om du kan röra dig fritt under ceremonin så blir mitt svar väldigt allmänt - kör en zoom som därmed låter dig komponera fritt utan att du måste kunna röra dig. Helst en 2.8 men visst går det med 3.5 eller mer...Byt till 50 1,8/1,4 senare när de kan posera. Byt INTE under pågående vigsel :)

Det finns så många aspekter med att fota bröllop att det är extremt svårt att uppnå alla, det är mycket individuellt;

Kyrkan - ljuset & övr begränsningar
Förväntningarna - från brudparet
Fototillståndet - Under och efter ceremonin
Slutprodukten och förväntningar - bildformat 10x15 eller 150x100...?

Jag fotade ett bröllop nyligen, 2 hus med en 24-70 2.8 och en 11-16 2.8. Zoom är för mig helt ovärderligt även om jag håller med om fast optikens skärpa så kan man helt enkelt inte alltid manövrera för att få bilden man vill.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.